vrijdag 25 april 2014

Interview met Rogier Pelgrim for WoNo Magazine



Rogier Pelgrim in Scheltema, Leiden. Photo: Wo.
Door Wout de Natris
© 2014 WoNo Magazine

In het afgelopen jaar is de muziek van Rogier Pelgrim een aantal maal gerecenseerd op WoNoBloG. Eerst zijn voorprogramma van The Handsome Poets, daarna zijn debuut EP, waarna eerder dit jaar de prima cd 'Roll the dice' volgde. In de pauze van zijn optreden in Scheltema te Leiden februari jl. als onderdeel van 'Quite quiet' spraken we af dat we een interview zouden doen. Daarvan staat hier onder het resultaat.


Voor de lezers die je niet kennen, hoe wil je jezelf introduceren?
Mijn naam Rogier Pelgrim. Ik ben liedjesschrijver en verhalen verteller. Ik ben geïnspireerd door artiesten als Damien Rice, Jeff Buckley en Glenn Hansard. Mensen kunnen me kennen van het programma de Beste Singer Songwriter van Nederland en in 2012 won ik de Grote Prijs.

'Roll the dice' is je tweede album. Wat is voor jou het grote verschil met 'Our dear lady of the plains'?
Het grote verschil is dat ik deze plaat professioneler heb aangepakt. Ik heb gewerkt met twee gerenomeerde mensen uit het vak, producer Rene de Vries (Brown Feather Sparrow, This Beautifull Mess, Lucky Fonz en vele anderen) en Martijn Groeneveld (Blaudzun, Janne Schra, Case Mayfield). Op deze plaat ben ik voor het eerst met band te horen. Dat vind ik zelf erg tof. Ben super blij met de bijdrage van Nicky Hustinx, wat een te gekke drummer zeg! Daarnaast staan er gewoon meer liedjes op deze plaat dan mijn eerste EP, het was dus een behoorlijke klus. Sommige liedjes op deze plaat zijn heel oud, ik had ze al geschreven voor de EP, andere liedjes zijn veel nieuwer. Ook staat Quiet Girl erop, een liedje dat ik schreef tijdens de Beste Singer Songwriter. Ik denk dat ik als muzikant en songwriter me verder heb ontwikkeld en dat dat te horen is op deze plaat.
 
Wat is het idee achter de titel van het album, 'Roll the dice'?
Een belangrijk thema op deze plaat is: risico's nemen. In die titel Roll The Dice hoor je dat ook terug. Er zit iets gevaarlijks in en dat bevalt me. Als muzikant heb ik een leven dat erg riskant is. Ik heb geen baan van 9 tot 5. Dat is ook een reden waarom ik voor deze titel heb gekozen.

Waar haal je de meeste inspiratie uit als schrijver?
Ik houd ervan om verhalen te vertellen. Ik geloof dat als je je ogen en oren maar goed open houdt er genoeg om je heen gebeurt om over te schrijven. Sinds kort woon ik in een nieuwe buurt in Wageningen, ik woonde hiervoor in Ede. Ik zie zoveel nieuwe dingen op straat. Inspiratie voor genoeg liedjes.

Er zitten in een aantal songs verwijzingen naar religieuze thema’s. Speelt het geloof een rol in je leven?
Geloof speelt zeker een rol in mijn leven. Mijn ouders hebben me met het geloof opgevoed en zelf ben ik zondag nog steeds regelmatig in een kerk te vinden. Mijn geloof geeft richting en zin aan mijn leven. Aangezien ik als artiest zing over de dingen die mij bezighouden zing ik ook over religieuze thema's, maar dat is het zeker niet het enige waar ik over zing. Ik heb niet de behoefte om mensen de bekeren, en ik ben niet een soort van zingende dominee. Veel van muzikale helden halen inspiratie uit religie en spiritualiteit, bijvoorbeeld U2, Bob Dylan, Leonard Cohen, Johny Cash en vele anderen. Volgens mij hebben muziek en spiritualiteit veel met elkaar te maken.
‘Quiet girl’ klinkt als een zeer persoonlijke song, terwijl ‘Hey Joseph’ meer een observatie is van iemand anders door jouw ogen. Maakt dat het een ene lied moeilijker live te zingen voor je dan het andere?
Eigenlijk niet. De liedjes zijn op verschillende manier tot stand gekomen. En Quiet Girl is inderdaad iets persoonlijker. Maar live sta ik daar eigenlijk helemaal niet meer bij stil. Als een liedje eenmaal af is kijk ik er meer van een afstand naar.

‘Misery man’ is een heel ander nummer qua sfeer, tempo en instrumentatie dan de andere nummers op 'Roll the dice', een ‘For the benefit of Mr. Kite’ sfeer. Waar komt de inspiratie voor ‘Misery man’ vandaan?
Misery Man is inderdaad een wat afwijkend nummer op de plaat. Ik heb het er juist opgezet om de luisteraar wakker te houden, het zorgt voor wat afwisseling. Het is echt een hoempapa nummer geworden. Ik heb me laten inspireren door het werk van Tom Waits. Het nummer werd opgenomen in een kelder vlak bij een keuken. Voor dit nummer hebben we gegooid met potten en pannen uit die keuken. Het was echt een gekkenhuis. Ben super blij met het resultaat.

De strip die 'Roll the dice' begeleidt is fraai, maar kent een spannend open einde. Is het courage, roll the dice of een derde optie die niet wordt genoemd, naïviteit die wordt afgebeeld?
Tja, dat is aan de lezer zelf. De strip gaat over een man die alles op het spel zet om weg te vliegen uit zijn saaie alledaagse leven. De strip houdt op als de man in een zelfgebouwd voertuig afraast op een afgrond. Of hij wegvliegt of te pletter stort dat mag de lezer zelf bepalen. Of het moed of waanzin is dat is dus de grote vraag..

Je hebt meegedaan aan het tv programma 'De beste singer-songwriter van Nederland'. Wat doet deelname met je als persoon?
Het is heel bizar dat je ineens met je snufferd op de buis bent. Ik speelde tot die tijd voor een handje vol mensen. En plotseling waren er duizenden kijkers die iets van me vonden. Dat was leuk, maar soms ook wel lastig. Maar De Beste Singer Songwriter van Nederland zie ik nog steeds als een van de beste dingen die me is overkomen als artiest omdat ik daardoor plotseling kon leven van de muziek.

Heeft het meedoen ook effect gehad op je als schrijver van songs?
Enigszins. We moesten elke week een liedje schrijven. En dat liedje moest af zijn. Dat betekende dus dat we in korte tijd flink moeste produceren. Daar heb ik flink van geleerd.

Wat heb je er aan over gehouden als singer-songwriter?
Ik heb er bekendheid, optredens en dus een leven van muziek alleen aan overgehouden.

Photo: Wo.
Je treedt solo of in een kleine setting op. Een aantal nummers op je platen zijn breder opgezet. Hoe bepaal je de instrumentatie en wanneer weet je dat een nummer meer nodig heeft dan Rogier en zijn gitaar (of juist niet meer)?
Ik denk dat het een soort onderbuikgevoel is. Maar soms is het ook gewoon common sense. Een liedje als Quiet Girl is een gevoelig tokkelliedje, daar horen natuurlijk geen luide drums en gierende gitaren bij. Een nummer als Roll The Dice is heel erg energiek, logisch dat je dat dan weer versterkt met een band.

Als je een bewerkt nummer vervolgens live speelt, solo, hoort het publiek dan wat je “in je huiskamer” hebt geschreven of een bewerking van de studioversie?
Nou, elk liedje is in de huiskamer geschreven. Mijn liedjes schrijf ik allemaal op de akoestische gitaar. Dus mijn liedjes blijven nog steeds overeind als ik ze alleen op mijn gitaar speel. Dat is ook wel een voorwaarde voor een goed liedje vind ik.

Ben je altijd een singer-songwriter geweest of is dat zo gegroeid?
Dat is zo gegroeid. Eerder was ik zanger van een rockband. Maar toen die band uit elkaar viel bleef de behoefte om liedjes te schrijven. Zo ben ik begonnen.

Wat kunnen we in het komende jaar van Rogier Pelgrim verwachten?
De komende periode ben ik veel aan het optreden met de liedjes van mijn nieuwe album. Op dit moment doe ik de Pelgrimstocht-tour, een toer langs oude kerkjes en kapelletjes. Het zal wel even duren voor ik met nieuw werk kom. Het lijkt me heel tof om een paar keer in het buitenland te spelen, België en Duitsland lijken me erg tof. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten