Het zal de gemiddelde
lezer van deze BLOG niet zijn ontgaan dat ik niet zoveel heb met
Nederlandstalige muziek (en dat is een understatement). Slechts zeer
zelden bespreek ik een plaat waarop in het Nederlands wordt gezongen en
dit zal nooit een plaat zijn waarop wordt gearticuleerd volgens de
richtlijnen van de strengst mogelijke logopediste, inclusief met veel
nadruk gezette punten en komma’s. Het beluisteren van deze platen hou ik
immers geen seconde vol (en geloof me, ik heb het vaak genoeg
geprobeerd). Ook dialect is meestal niet aan mij besteed overigens, maar
dit terzijde. Van de articulatie van zangeressen als Roosbeef en Eefje
de Visser krijgt de gemiddelde logopediste waarschijnlijk onmiddellijk
rode vlekken, maar Nederlandstalige teksten in deze vorm trek ik op een
of andere manier weer wel en vind ik bij vlagen zelfs van grote
schoonheid. Bij beluistering van Als Ik Kijk van Rita Zipora moest ik
afwisselend aan Eefje de Visser en Roosbeef denken, waardoor de
Nederlandstalige teksten op de plaat van de debuterende zangeres geen
moment tegen het zere been schopten. Net als de twee genoemde
zangeressen draagt Rita Zipora haar teksten niet voor alsof ze met de
presentatie van het Nationale Dictee bezig is. Rita Zipora zingt haar
teksten en doet dat op geheel eigen wijze. Het effect van de bijzondere
zang van Rita Zipora wordt nog eens versterkt door haar mooie teksten,
die het niveau van de gemiddelde keukenroman voor de afwisseling eens
wel overstijgen. Het zijn teksten die aan de ene kant niet heel
makkelijk zijn te doorgronden, maar aan de andere kant worden getypeerd
door een bijzonder charmante intimiteit en naïviteit. Tot zover alleen
maar goeds over Rita Zipora, maar één Roosbeef en één Eefje de Visser is
natuurlijk wel genoeg. Ook dit probleem wordt door Rita Zipora
moeiteloos aan de kant geschoven. De muzikante uit onze hoofdstad
voorziet haar eigenzinnige en bijna zonder uitzondering verleidelijke en
betoverende popliedjes immers van een opvallend elektronisch
klankentapijt, waarin invloeden uit de triphop een belangrijke rol
spelen. Als Ik Kijk klinkt daarom als de Nederlandstalige versie van
Dummy, het veelgeprezen debuut van Portishead, al moet ik er wel direct
bij zeggen dat de teksten en vocalen van Rita Zipora heel wat minder
zwaar op de hand zijn dan die van Beth Gibbons. Het combineren van
charmante en intieme popliedjes met stevig aangezette triphop klanken
lijkt op voorhand een wonderlijke en misschien zelfs wel ongewenste
combinatie, maar het is een combinatie die op Als Ik Kijk van Rita
Zipora verrassend goed uitpakt. Wat verder opvalt is dat de eigenzinnige
en vaak wat in zichzelf gekeerde popliedjes van Rita Zipora snel aan
overtuigingskracht winnen. In het begin moest ik er om glimlachen, maar
inmiddels koester ik vrijwel alle prachtliedjes op Als Ik Kijk. Rita
Zipora lijkt misschien uit het niets opgedoken, maar zingt al vele
jaren in binnen- en buitenland en dat hoor je. En dat voel je, want de
verleiding van Als Ik Kijk is genadeloos. Als
Ik Kijk lijkt heel even een grappig in elkaar geknutselde plaat, maar
luister met de koptelefoon en je hoort een fascinerende muzikale puzzel
waarvan alle stukjes op de juiste plek zitten. Al met al een even knap
als aangenaam debuut. Ook voor een ieder die niet gek ik op
Nederlandstalige muziek, zoals ik.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Wasem' luisteren.
No comments:
Post a Comment