Rosanne Cash is de
dochter van de in 2003 overleden legende Johnny Cash. Ze timmert als
singer-songwriter inmiddels al weer heel wat jaren aan de weg (haar
debuut stamt uit 1979), maar staat in muzikaal opzicht uiteraard in de
schaduw van haar beroemde vader. Dat is aan de ene kant onvermijdelijk,
maar het betekent ook dat het oeuvre van Rosanne Cash door lang niet
iedereen op de juiste waarde wordt geschat. Rosanne Cash maakte in de
jaren 80 en 90 een aantal geweldige platen en leek in het nieuwe
millennium nog veel beter op dreef (Black Cadillac uit 2006 is als je
het mij vraagt een klassieker), totdat ze werd uitgeschakeld door zeer
ernstige gezondheidsproblemen, die Rosanne Cash het maken van muziek zo
nu en dan onmogelijk maken. Drie jaar na Black Cadillac verscheen de
prima coverplaat The List (gebaseerd op de lijst met memorabele songs
die haar vader ooit eens voor haar had samengesteld) en nu ligt dan
eindelijk een nieuwe studioplaat van Rosanne Cash in de winkel. The
River & The Thread werd door het Britse muziektijdschrift Uncut
meteen onthaald met de perfecte 10 en ook de recensies in Amerika zijn
tot dusver uitstekend. Rosanne Cash krijgt kennelijk eindelijk de
waardering die ze al zo lang verdiend, maar slaan de critici niet door
met nagenoeg perfecte beoordelingen? Nee, als je het mij vraagt niet.
Natuurlijk is The River & The Thread geen perfecte plaat, maar het
is wel een hele goede plaat en voor mij de beste die Rosanne Cash tot
dusver heeft gemaakt en dat zegt wat. The River & The Thread bevat
vooral ingetogen songs met een wat broeierig geluid. Het is het geluid
van het snikhete Zuiden van de Verenigde Staten en het is een geluid
waarin invloeden uit de blues net zo belangrijk zijn als invloeden uit
de country, terwijl hiernaast ook invloeden uit de gospel, soul, folk,
jazz en rock van belang zijn. Bij de eerste beluistering van The River
& The Thread meende ik de hand van producer Daniel Lanois te
herkennen, maar het blijkt de hand van echtgenoot John Leventhal, die
zich op The River & The Thread een uitstekend producer toont. De
nieuwe plaat van Rosanne Cash heeft een prachtig geluid, dat ruimte
biedt aan flink wat instrumenten en muzikanten van naam en faam, maar
toch ook altijd helder en ingetogen klinkt. Het past fraai bij de stem
van Rosanne Cash die ook wat meer ingetogen en warmer is dan we van haar
gewend zijn. The River & The Thread kreeg vorm na een road trip
door het Zuiden van de Verenigde Staten en vertelt bijzonder fraaie en
indringende verhalen van een vrouw die na vele jaren New York eindelijk
weer eens thuis was en zich verdiept in de rijke historie van het deel
van de VS dat ze de rug toe had gekeerd. Ik geef eerlijk toe dat ik de
perfecte 10 van Uncut op voorhand zwaar overdreven vond, maar zo
langzamerhand begin ik Uncut wel te begrijpen. The River & The
Thread is een van de eerste grote rootsplaten van 2014 en het is een
rootsplaat die de lat meteen verschrikkelijk hoog legt. Veertig minuten
lang verrast Rosanne Cash met het ene na het andere prachtliedje en het
ene na het andere ontroerende verhaal. Hierna wil je alleen maar veel en
veel meer.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Etta's tune' luisteren.
No comments:
Post a Comment