Na Wo. (klik hier) is het de beurt aan Erwin Zijleman om zijn licht te schijnen op Aventine, de prachtige tweede plaat van Agnes Obel.
Bijna drie jaar geleden
verscheen Philharmonics, het debuut van de op dat moment nog volslagen
onbekende Deense muzikante Agnes Obel. Philharmonics zou snel uitgroeien
tot één van de grote verrassingen van 2010 en was voor menig
muziekliefhebber de soundtrack van een natte herfst en koude winter (dat
de recensie van de plaat nog steeds in de top 10 aller tijden van deze
BLOG (Krenten uit de pop, Wo.) staat zegt ook wel wat). Door het succes van Philharmonics heeft de
tweede plaat van Agnes Obel betrekkelijk lang op zich laten wachten,
maar eindelijk wordt het lange wachten beloond. In de geschiedenis van
de popmuziek hebben al heel veel muzikanten zich na een verrassend
succesvol debuut verslikt in de lastige tweede plaat. Een deel doet dit
door dit debuut fantasieloos te kopiëren, een ander deel door juist
krampachtig op zoek te gaan naar een nieuw of ander geluid. Agnes Obel
behoort zeker niet tot de laatste categorie, want Aventine ligt in het
verlengde van Philharmonics. Dat betekent dat we ook dit keer worden
getrakteerd op prachtige, stemmige, vaak wat klassiek aandoende
popliedjes waarin de piano en strijkers (cello en viool) domineren en
worden gecombineerd met de prachtige vocalen van Agnes Obel. Ook
Aventine is een typische herfstplaat met klanken die bijna schreeuwen om
kou, regen en natuurlijk een haardvuur. Aventine slaat misschien niet
direct nieuwe wegen in, maar het is zeker geen plaat die fantasieloos
voortborduurt op het debuut van drie jaar geleden. Vergeleken met
Philharmonics is Aventine nog net wat intenser, donkerder en
gevarieerder en persoonlijk vind ik ook de songs en de vocalen op de
nieuwe plaat net wat beter dan op het al zo goede debuut. Waar de
strijkers op Philharmonics nog vooral tweede viool speelden, komen ze op
Aventine wat meer aan de oppervlakte, wat de plaat wat meer spanning en
dynamiek geeft. Spanning en dynamiek die zelfs overeind blijven in de
instrumentale tracks op de plaat. Met name de cellopartijen op de plaat
zijn prachtig en voorzien het wederom prachtige pianospel en de
betoverende zang van Agnes Obel van nog meer kleur en diepte. Aventine
is uiteindelijk het warme bad waar ik op gehoopt had, maar het is ook
een beeldende plaat die net wat andere beelden op het netvlies tovert
dan Philharmonics drie jaar geleden deed en alle geheimen maar
mondjesmaat prijs geeft. Een deel van de critici zal het waarschijnlijk
een zwaktebod vinden dat Agnes Obel na Philharmonics geen wezenlijk
andere plaat heeft gemaakt, maar na herhaalde beluistering zie ik geen
enkele reden tot klagen. Agnes Obel heeft met Aventine een plaat gemaakt
die doet verlangen naar de donkere seizoenen. Dat de eerste nachtvorst
zich juist in het weekend na de release van Aventine aandient kan dan
ook geen toeval zijn. Snel wat hout in die haard en genieten maar. Van
het vuur, maar vooral van Aventine van Agnes Obel.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'The curse'.
No comments:
Post a Comment