Blaudzun draait
om een man, de ietwat merkwaardig, eigenzinnig ogende Johannes Sigmond. Grote bril, veel haar en baard, bijna alsof er iets te verbergen valt. Het kan ook gewoon een image zijn natuurlijk. Waar het niets aan afdoet, is de kwaliteit van Heavy flowers. Sigmond
is als eind dertiger een relatieve laatbloeier. Weliswaar is Heavy Flowers zijn derde album onder
de naam Blaudzun, Heavy flowers heeft de doorbraak gebracht naar een groter
publiek en deze is terecht.
Op zich is deze doorbraak opvallend te noemen. De
muziek, de aankleding en de uitstraling zijn alles behalve doorsnee. Heavy
flowers kent een aantal behoorlijk gedragen, ietwat sombere nummers, met een banjo als basis. Daarmee is de vergelijking met het inmiddels alweer tien jaar ter
ziele 16 Horsepower snel gemaakt. Weliswaar zit de duivel Sigmond minder hard op de
hielen dan David Eugene Edwards, dat neemt niet weg dat de zon niet bepaald
altijd schijnt in de oefenruimte van Blaudzun. Dat blijkt bijvoorbeeld in het
prachtig opgebouwde titelnummer. Een indrukwekkende tour de force die tot een
prachtig verstild einde komt. Beide voormannen schijnen wel een vergelijkbare
religieuze achtergrond te hebben, maar meer wil ik daar niet over speculeren.
Een
andere naam die bij mij opkomt is Grant Lee Buffalo. ‘Who took the wheel’, maar
ook ‘Sunday punch’, had zo op hun ‘Mighty Joe Moon’ kunnen staan en dan was het
niemand opgevallen.
Sigmond is een singer-songwriter waar ons land trots op mag
zijn. Hij weet zowel volledig te overtuigen in ballades als meer up tempo nummers als
‘Les chant des cigales’, dat zonder de fade in en out nog geen twee minuten
duurt, maar zich zonder moeite in mijn muzikale paradijs toevoegt. Er wordt
geen noot teveel gespeeld in de nummers, al wordt een nummer net zo makkelijk
dicht gekit door strijkers die vanuit de achtergrond een kamerbreedgeluid
neerleggen in de mix. Het is in die gevallen vooral de spanningsboog die wordt
gebruikt om een nummer een grotere impact te geven of om een emotionele lading te
benadrukken. Luister maar naar ‘We both know’, dan weet je precies wat ik
bedoel. Blaudzun is derhalve niet bang in het naakte, kleine te musiceren, maar
weet tegelijkertijd een maximaal effect te bewerkstelligen door dynamiek op de juiste momenten
in te zetten. Dat alles met akoestische instrumenten, met warme, volle klanken.
Hoe goed Heavy flowers is, blijkt wel uit het feit dat de band een prijsnummer als 'Another ghost rocket' tot het laatst kan bewaren.
Ik vond zijn vorige cd ‘Seadrift
soundmachine’ al een goede plaat, met Heavy flowers kan hij mij definitief als
fan noteren. Blaudzun is nu al groter dan de twee bands
waarmee ik hem vergelijk. Het is dan ook enkel bedoeld ter duiding.
Heavy flowers ga ik nog jaren draaien, dat weet ik nu al.
Als laatste wil ik u het verhaal over de herkomst van de naam
Blaudzun niet onthouden. Volgens wikipedia is de band vernoemd naar een Deense
wielrenner uit de tijd van Joop Zoetemelk. Hoe dat precies zit, leest u hier.
Wo.
Zelf meeschrijven op dit blog? Dat kan, stuur ons een reactie en we nemen contact met je op.
Zelf meeschrijven op dit blog? Dat kan, stuur ons een reactie en we nemen contact met je op.
No comments:
Post a Comment