vrijdag 29 mei 2020

De Liefde Is De Eerste Wet. broeder Dieleman

Dat was nogal een tweet die broeder Dieleman de wereld instuurde. "Mijn beste album tot op heden". Hoe vaak heb ik geen artiesten in interviews horen opgeven over hun geweldige nieuwe plaat, die ze bij het uitkomen van de volgende zelf genadeloos afsabelen. Laat ik gaan luisteren en u meenemen op het avontuur dat broeder Dieleman de wereld aanbiedt.

Aan De Liefde Is De Eerste Wet zit een verhaal vast. Als een overkoepelende inspiratiebron staat Jan de Prentenmaker centraal. Hij was marskramer in knipselkunst. Een 19e eeuwse figuur die zich van een levensonderhoud voorzag door al rondtrekkend mensen zijn knipkunst te verkopen. In het Zeeuwse is zijn werk nog steeds te zien in sommige huishoudens. De plaattitel (en artwork) is ontleend aan zijn werk. Als vraag. Weet iemand hoe de man echt heette?

Heel langzaam wordt Toon Dieleman een chroniqueur van het Zeeuwse erfgoed. Wordt? Hij is het al. Hij duikt in zijn eigen en de Zeeuwse geschiedenis en vertaalt dat in teksten en muziek. Waar het die muziek betreft, is het de meest normale cd van de band rond Dieleman. Gisteren schreef ik dat over De Kift en de nieuwe, 'Hoogriet'. Een heel verstandige zet van broeder Dieleman, want met 'Komma' was de grens van het schetsmatige muziekmaken bereikt. Hoe knap ook, het moest anders en het gaat anders.

Ik noem De Kift niet voor niets, want met zijn werk schaart broeder Dieleman zich in een uiterste niche van de popmuziek. Daar komt het Zeeuwse dialect/accent op deze plaat, bovenop. Voor mij is het benoemen van de niche een eretitel, want ondanks de totale eigenheid weet ook broeder Dieleman een uitzonderlijk hoog niveau te bereiken. Daarmee geef ik al iets weg van mijn beoordeling van De Liefde Is De Eerste Weg.

Nu zijn de eerste twee singles, 'Jacobsladder' en 'Nieuw Raam' al positief op dit blog besproken. Dat zegt natuurlijk al iets. Het album begint heel klein. Zang en een harmonium bepalen 'Glasvol, Liefje'. Dieleman krijgt antwoord van zangeres Janine van Osta en enkele heren in zijn band. Zijn glas is vol en zij legt hem geen strobreed in de weg. Het zal nog even duren voordat hij thuiskomt, schat ik zo.

Het album gaat na, dit mooie openingsstuk echt van start met de single 'Nieuw Raam'. Mooi, melancholiek, de droge bas van Peter Slager en de drums van Leo Fabriek die het nummer samen een body geven. Genoeg om een viool overheen te laten dromen, met zang als een zucht wind op een warme, zomerse dag. Het begin van het album is op een heel bescheiden manier overdonderend.

Dit niveau haalt broeder Dieleman verder moeiteloos. Het titelnummer en slotstuk springt er voor mij extra uit, net als het rustige 'Eerst De Koffie' en het meer uitbundige 'Lied Van Het Riet'. Favorieten zonder een ander nummer naar beneden te halen. Deze hele plaat is mij nu al dierbaar. Ik leen dit wordt maar eens van Erwin Zijleman, die ook op dit blog publiceerd. Ik gebruikt het doorgaans niet, maar in dit geval is het het meest treffende woord.

Ter conclusie. Ik ga het citaat van Toon Dieleman als volgt nuanceren. 'Uut de Bron' en in ieder geval een deel van 'Komma' zijn kunstwerken op zichzelf. Zeker de eerste is een gesamtkunst werk qua muziek en de laatste ook qua verpakking. De Liefde Is De Eerste Wet is broeder Dieleman's beste muziek album tot op heden. Iets dat ik zonder voorbehoud zo kan opschrijven. Sterker, de band heeft weer een jaarlijstjes plaat afgeleverd. Zo sfeervol, zo mooi en zo doordrenkt van het leven, nu en in het verleden. Zijn unieke band mag hier net zo trots op zijn, want zij zijn in Nederland uniek. En Bonnie 'Prince' Billy? Die kan zijn borst nat maken met zo'n collega.

Wo.

Je kunt De Liefde Is De Eerste Wet hier kopen:

https://snowstar.bandcamp.com/album/de-liefde-is-de-eerste-wet-pre-order


of luister naar onze Spotify Playlist om uit te vinden waar we over schrijven:

https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g

1 opmerking:

  1. "Hij heette Jan Huijszoon", luidt het antwoord op mijn vraag in de tekst. Dank @betonnie.

    BeantwoordenVerwijderen