De
Britse muzikant James Elkington heeft een album gemaakt dat je constant
blijft verrassen en dat van folk en psychedelica naar steeds meer
omliggende genres springt.
Bij
eerste beluistering van Ever-Roving Eye van James Elkington denk je
direct te weten waar de van oorsprong Britse muzikant de mosterd haalt.
Het album lijkt immers geworteld in de Britse folk uit de jaren 70, maar
hoe vaker je naar de songs van James Elkington luistert, hoe meer hij
er bij lijkt te slepen. Het zijn songs die prachtig zijn opgebouwd en
volgestopt zijn met buitengewoon fraai gitaarwerk, maar het zijn ook
songs die steeds diepere lagen prijsgeven en je langzaam maar zeker het
bijzondere muzikale universum van de muzikant uit Chicago in slepen. Dit
zou zomaar uit kunnen groeien tot jaarlijstjesmateriaal, dat is zeker.
Ever-Roving
Eye is volgens Allmusic.com het vijfde album van James Elkington (en
zijn tweede album alleen onder zijn eigen naam), maar het is mijn eerste
kennismaking met de muziek van de uit Chicago opererende, maar in
Engeland geboren muzikant, die in het verleden ook in een aantal bands
speelde, waaronder The Zincs, waar ik wel vage herinneringen aan heb. Het is een kennismaking die naar veel meer smaakt, want Ever-Roving Eye is een bijzonder aangename verrassing.
James
Elkington droeg de afgelopen jaren bij aan de muziek van flink wat
muzikanten van naam en faam (variërend van de post-rock van Tortoise tot
zijn held Richard Thompson), wat hem onder andere de aandacht van Wilco
voorman Jeff Tweedy opleverde. Ever-Roving Eye werd opgenomen in de
studio van Wilco in Chicago en is een album dat lijkt weggelopen uit een
ver verleden.
Het
is een album dat vaak past in het hokje van de 70s folk, maar ook
invloeden uit de psychedelica, jazz en avant-garde uit deze periode
hebben hun weg gevonden naar de muziek van James Elkington. Het is
muziek waarin het vooral akoestische gitaarspel van de van oorsprong
Britse muzikant een belangrijke rol speelt. Het is fingerpicking
gitaarspel dat herinnert aan dat van folk legendes als Bert Jansch en
John Fahey, al heeft James Elkington ook een duidelijk eigen geluid. Het
is een geluid dat op Ever-Roving Eye verder wordt ingekleurd door een
ritmesectie (met Jeff Tweedy’s zoon Spencer op drums) en bijdragen van
houtblazers, strijkers en af en toe een vrouwenstem (van Tamara
Lindeman, oftewel The Weather Station).
Luister
naar Ever-Roving Eye en flarden Britse folk uit de jaren 70 duiken op.
Niet alleen het gitaarspel van James Elkington roept herinneringen aan
de Britse folk van een aantal decennia geleden, maar ook de stem van de
Britse muzikant en de sfeer op het album doen wat folky aan. Toch is
Ever-Roving Eye geen typisch folk album, want de muziek van James
Elkington slaat steeds weer net wat andere richtingen in. In de meest
psychedelische momenten sluit Ever-Roving Eye aan bij de jonge jaren van
Pink Floyd of het solowerk van Syd Barrett, maar het album kan ook
opschuiven richting jazz, hedendaagse Amerikaanse rootsmuziek, avant
garde of postrock, al zijn de invloeden in dat geval wat subtieler dan
de invloeden uit de folk of de psychedelica.
In
eerste instantie was ik vooral onder de indruk van het gitaarspel op
het album. Dit varieert van sfeervol tot onnavolgbaar en is altijd
functioneel. Muziek als deze ontaard wel eens in doelloos gitaargepiel,
maar hiervoor ben je bij James Elkington gelukkig aan het verkeerde
adres.
De
songs van James Elkington blijken al snel even indrukwekkend. Het zijn
songs die voor een deel uitstekend gedijen in het bijzonder aangename
lentezonnetje van het moment, maar het zijn ook songs die de fantasie
maximaal prikkelen en die steeds dingen doen die je niet had verwacht.
Wat voor de instrumentatie op het album geldt, geldt ook voor de zang
van James Elkington, die steeds weer net wat anders lijkt te klinken en
uiteindelijk geen moment goed in een hokje is te duwen.
Ever-Roving
Eye is een folk album, maar het is ook een psychedelisch album en een
album dat continu de grenzen opzoekt en hier en daar zelfs doet denken
aan de late jaren van Talk Talk. Het klinkt allemaal bijzonder
aangenaam, maar ondertussen graaft de muzikant uit Chicago dieper dan
zijn soortgenoten en levert hij een album af dat zich bijzonder
makkelijk weet te onderscheiden van die van de concurrentie.
Erwin Zijleman
Je kunt Ever-Roving Eye hier luisteren en kopen:
https://james-elkington.bandcamp.com/album/ever-roving-eye
of luister naar onze Spotify Playlist om uit te vinden waar we over schrijven:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment