Als ik
de meest bijzondere plaat die ik de laatste tijd heb gehoord moet
kiezen, hoef ik niet heel lang na te denken. Dit is immers zonder enige
twijfel The Soundtrack To Intersection & Music For Inside The Ku
Klux Klan van Bob Keelaghan & Muerte Pan Alley.
Bob
Keelaghan is een Canadese muzikant die in het verleden muziek maakte met
Agnostic Mountain Gospel Choir en vervolgens de bluesband Muerte Pan
Alley oprichtte. De laatste band is ook te horen op de soundtracks die Bob Keelaghan heeft gemaakt voor twee films c.q. documentaires.
Het
zijn overigens films/documentaires die allebei zeer de moeite waard
zijn, dus zoek zeker even op Brendan Beachman en Intersection (een
donkere komedie over het bijzondere leven in de woestijn) en op Inside
The Ku Klux Klan en Daniel Vernon (een indringende en zeer
indrukwekkende Britse documentaire over het reilen en zeilen van deze
griezelige Amerikaanse organisatie).
Op dit blog draait het om de muziek en ook die is prachtig. Beide
soundtracks liggen in muzikaal opzicht in elkaars verlengde en imponeren
met voornamelijk instrumentale tracks waarin de gitaren van Bob
Keelaghan centraal staan.
Bob
Keelaghan en Muerte Pan Alley maken uiterst donkere, dreigende en
broeierige muziek. Het is muziek die de sfeer van het diepe Zuiden van
de Verenigde Staten ademt en met name de sfeer van de woestijnen in deze
regio. Beide
soundtracks bevatten flink wat invloeden uit de blues, folk en country,
maar ook invloeden uit de psychedelica, ambient, jazz, (stoner) rock en
avant garde hebben hun weg gevonden in de fascinerende muziek van Bob
Keelaghan en zijn band.
Zeker
wanneer de gitaren breed uitwaaien en het tempo net zo loom is als in de
woestijn verstandig is, heeft het gitaarspel van Bob Keelaghan flink
wat raakvlakken met de muziek van Ry Cooder (denk vooral aan de
legendarische Paris, Texas soundtrack), maar de Canadees kan ook
experimenteren met gitaarlijnen waarvoor Robert Fripp zich in zijn
Frippertronics periode niet zo hebben geschaamd, benevelen met
soundscapes om bang van te worden (en gemaakt voor de volgende films van
David Lynch) of toch weer uitpakken met een rechttoe rechtaan blues
stamper zoals Seasick Steve ze ook maakt.
Het
past allemaal prachtig bij de beelden waarvoor de muziek gemaakt is,
maar The Soundtrack To Intersection & Music For Inside The Ku Klux
Klan is minstens net zo krachtig of misschien nog wel krachtiger wanneer
je je eigen beelden verzint bij de ruimtelijke en bijzonder
fascinerende klanken op de plaat.
In 45
minuten komen maar liefst 32 songs, maar de soundtracks laten zich ook
beluisteren als één lange track. Het is een track waarin soms zoveel
gebeurt dat het je duizelt, maar Bob Keelaghan kan een gitaarakkoord ook
bijna eindeloos laten duren.
Voor
liefhebbers van songs met een kop en een staart en mooie verhalen zal
het even wennen zijn, maar wanneer je de verhalen ook zelf kunt
verzinnen, niet bang bent voor flarden van songs en een zwak hebt voor
geweldig gitaarwerk, valt er op The Soundtrack To Intersection &
Music For Inside The Ku Klux Klan ontzettend veel te genieten. Wat een
mooie en bijzondere plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Desert March' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=YjsVUmMQ7aM
No comments:
Post a Comment