Het is
gelukkig een hypothetische vraag, maar ik stel hem mezelf geregeld. Wat
neem ik mee als ik word verbannen naar een onbewoond eiland en slechts
10 platen mee mag nemen?
De
samenstelling van het denkbeeldige koffertje varieert uiteraard over de
tijd, maar Bachelor No. 2 Or, The Last Remains Of The Dodo van Aimee
Mann zit er bijna altijd in.
Aimee
Mann liet in de jaren 80 met haar band ‘Til Tuesday zo nu en dan al
horen dat ze een bijzonder talent is en dat deed ze ook op de twee
soloplaten die ze in de jaren 90 uitbracht.
Op het
in 2000 verschenen Bachelor No. 2 Or, The Last Remains Of The Dodo viel
echter alles op zijn plaats. Aimee Mann had de muziekindustrie een paar
jaar eerder de rug toegekeerd, maar stond nu op eigen benen en
imponeerde met een plaat vol songs die ik na één keer horen echt nooit
meer wilde vergeten.
Omdat
Bachelor No. 2 Or, The Last Remains Of The Dodo me zo enorm dierbaar is,
gaat Aimee Mann de inmiddels 17 jaar oude plaat waarschijnlijk nooit
meer overtreffen, maar ook de vier soloplaten die ze de afgelopen 17
jaar heeft uitgebracht waren van een bijzonder hoog niveau. Het
geldt ook weer voor het deze week verschenen Mental Illness, dat ik na
een paar keer horen al wel net wat beter vind dan zijn vier
voorgangers.
Mental
Illness focust op alle ellende die in een menselijk leven voorbij kan
komen, waaronder uiteraard de ellende in de liefde. Het is ellende die
in het leven van Aimee Mann kennelijk in ruime mate voorbij is gekomen,
want Mental Illness is in tekstueel opzicht een behoorlijk donkere
plaat.
In
muzikaal opzicht valt dat (gelukkig) nog wel mee. Vergeleken met de
vorige platen van Aimee Mann is Mental Illness een verrassend ingetogen
plaat. Aimee Mann kiest op haar nieuwe plaat voor grotendeels
akoestische en over het algemeen vrij langzame songs, die vaak stemmig
zijn ingekleurd met strijkers en verder worden gedomineerd door
akoestische gitaar en piano. Het zijn songs waarin melancholie
nadrukkelijk doorklinkt, maar ook in de lentezon doet Mental Illness het
uitstekend.
Aimee
Mann werkt ook op haar nieuwe plaat weer samen met producer Paul Bryan
en deze verdient alle lof voor het geluid op de plaat. Mental Illness
klinkt warm en ruimtelijk en dit past goed bij de bijzondere, maar
volgens de critici wat vlakke stem van Aimee Mann.
Mental
Illness is misschien wat meer ingetogen dan zijn voorgangers, maar ligt
toch ook duidelijk in het verlengde van alle platen die Aimee Mann
sinds Bachelor No. 2 Or, The Last Remains Of The Dodo heeft gemaakt.
Net
als op dit miskende meesterwerk uit 2000 komt de Amerikaanse
singer-songwriter op Mental Illness op de proppen met songs die je
raken, verleiden en betoveren. Bij de vorige platen verlangde ik toch
vrijwel onmiddellijk naar de plaat uit 2000, maar Mental Illness komt
momenteel heel vaak voorbij en verveelt geen moment.
Mental
Illness zal Bachelor No. 2 Or, The Last Remains Of The Dodo niet
verdringen uit het koffertje voor het onbewoonde eiland, maar is in het
aanbod van dit moment voor mij een klasse apart. Prachtplaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Goose Snow Cone' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=fhThS-PJOFE
No comments:
Post a Comment