De uit Rotterdam
afkomstige band The Bullfight moet inmiddels al elf jaar worden
geschaard onder de best bewaarde geheimen van de Nederlandse popmuziek.
Met
One Was A Snake uit 2006, Stranger Than The Night uit 2010 en La Chasse
uit 2015 heeft de band al drie prachtplaten op haar naam staan en deze
platen krijgen nu gezelschap van het eveneens uitstekende en bijzonder
fascinerende Shame, Guilt, Deception – Individuals Chapter 1.
De
vorige platen van The Bullfight riepen bij mij associaties op met de
muziek van met name Nick Cave en Tindersticks en dat zijn namen die ook
bij beluistering van de nieuwe plaat van de Rotterdamse band veelvuldig
op zullen duiken.
Net
als op haar vorige platen verwerkt The Bullfight op Shame, Guilt,
Deception – Individuals Chapter 1 echter ook talloze andere invloeden.
De band uit Rotterdam heeft een voorliefde voor oude folk (met een
vleugje Pogues en 16 Horsepower), is niet vies van wat theatrale en
cabareteske muziek, maakt muziek die het uitstekend zal doen bij de
films van David Lynch, laat zich beïnvloeden door de muziek die de
afgelopen decennia in de woestijn bij Tucson, Arizona, is gemaakt, laat
flarden van de muziek van Japan horen en zo kan ik nog wel even
doorgaan.
Belangrijker
is dat The Bullfight al deze invloeden en nog veel meer verwerkt tot
een uniek eigen geluid. Dat is voor een belangrijk deel de verdienste
van de mooie en stemmige instrumentatie. Het is een instrumentatie
waarin sfeervolle pianoklanken vaak een belangrijke rol spelen, maar ook
de donkere accenten die worden toegevoegd door drums en bas, de
bijzonder fraaie gitaaraccenten, de fraai aanzwellende strijkers en de
overige toetsenpartijen, met een fraaie rol voor een bijzonder klinkend
orgel, dragen nadrukkelijk bij aan het bijzondere geluid van The
Bullfight op Shame, Guilt, Deception – Individuals Chapter 1.
Datzelfde
doet de zang van Nick Verhoeven. Het is zang waar ik op het debuut nog
flink aan moest wennen, maar inmiddels vind ik de combinatie van Nick
Cave, Stuart Staples (Tindersticks), David Sylvian en een eigen en
opvallend expressieve en wat theatrale stijl een hele geslaagde. Ook de
vrouwenstemmen op de plaat zijn overigens van grote waarde.
Als er
al iets te klagen valt is het dat de nieuwe plaat van The Bullfight er
na een half uur van intense schoonheid al weer op zit. De toevoeging van
het niet heel breed opgepikte debuut van de band uit 2006 maakt
gelukkig veel goed (en laat ook horen hoe The Bullfight zich de
afgelopen elf jaar heeft ontwikkeld).
Shame,
Guilt, Deception – Individuals Chapter 1 verschijnt op Brandy Alexander
Recordings, het label van de toetsenist van de band, Thomas van der
Vliet, die de plaat ook produceerde. Op dit label verscheen vorig jaar
een mooi uitgevoerde versie van het meesterwerk No Song, No Spell, No
Madrigal van The Apartments en ook voor de nieuwe en eveneens zeer fraai
verpakte plaat van The Bullfight hoeft het jonge label zich niet te
schamen. Integendeel.
Met
Shame, Guilt, Deception – Individuals Chapter 1 levert The Bullfight al
weer haar vierde prachtplaat af. Hoogste tijd dus dat een van de best
bewaarde geheimen van de Nederlandse popmuziek nu eens voluit in de
spotlights komt te staan. Prachtplaat!
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'That Man' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=ap5PsK-zqmo
No comments:
Post a Comment