In 2013 schreef Erwin Zijleman voor het eerst over Lloyd Cole op dit blog. Lees hier wat hij in 2013 van het album 'Standards' vond: https://wonomagazine.blogspot.nl/2013/10/standards-lloyd-cole.html. Nu gaat hij uitgebreid in op een onlangs verschenen box set.
Bijna twee jaar
geleden verscheen een fraaie box-set met al het werk van Lloyd Cole
& The Commotions (Collected Recordings, 1983-1989).
De
Britse band maakte met Rattlesnakes (1984) voor mij één van de meest
memorabele platen van de jaren 80, maar ook opvolgers Easy Pieces (1985)
en Mainstream (1987) bleken veel beter dan de recensies in de jaren 80
deden vermoeden.
De
box-set van Lloyd Cole & The Commotions is daarom nog altijd een
graag geziene gast in mijn cd-speler. Maar er is natuurlijk meer.
Lloyd
Cole begon in 1988 aan een solocarrière en heeft inmiddels een flinke
stapel platen zonder de Commotions op zijn naam staan. Het zijn platen
die ik ten tijde van de release lang niet allemaal heb opgepikt, maar
het oeuvre van de Britse muzikant blijkt qua niveau verassend
consistent.
De
afgelopen jaren heeft Lloyd Cole zich toegelegd op het maken van
behoorlijk experimentele elektronische muziek (het kwartje is bij mij
eerlijk gezegd nog niet gevallen), maar ik hoor hem persoonlijk toch het
liefst in aanstekelijke gitaarpop met diepgang en melancholie.
Het
is gitaarpop die volop is te horen op het deze week verschenen In New
York. In New York, ondertitel Collected Recordings 1988-1996, verzamelt
het eerste solowerk van Lloyd Cole.
De
Brit vertrok na het uit elkaar vallen van zijn band naar New York, waar
hij met een aantal gelouterde muzikanten de studio in dook. Het
resulteerde in 1990 in het titelloze solodebuut, dat op de eerste schijf
van deze box-set te vinden is.
Het
solodebuut van Lloyd Cole trok in 1990 niet heel veel aandacht, maar is
een razend knappe plaat vol songs die niet onder doen voor de beste
songs van Lloyd Cole & The Commotions.
Lloyd
Cole borduurt op zijn eerste soloplaat nadrukkelijk voort op de muziek
van zijn band, al zijn de songs net wat meer ingetogen, is er meer
aandacht voor subtiele accenten, zingt de Brit wat beter en bekijkt hij
het leven bovendien door een net wat minder donkere bril dan in het
verleden.
Ook
het in 1991 verschenen Don't Get Weird On Me Babe is een verrassend
sterke plaat. Op deze plaat gaat Lloyd Cole in een aantal tracks verder
met het maken van even aangename als prikkelende gitaarpop, maar de Brit
verrast ook met een zwaarder aangezet en rijk georkestreerd geluid.
Bad
Vibes had in 1993 moeten zorgen voor de definitieve doorbraak van Lloyd
Cole in de Verenigde Staten, maar de plaat deed uiteindelijk niet
zoveel. De plaat doet me nu nog veel minder, want ondanks het feit dat
met de songs niets mis is, staat de productie of overproductie me flink
tegen.
Op
Love Story uit 1995 kiest Lloyd Cole gelukkig weer voor de gitaarpop
die we van hem kenden. Love Story klinkt op het eerste gehoor zonniger
dan we van de Brit gewend zijn, maar dat is maar schijn en zeker in de
teksten overheersen de donkere wolken. Love Story is net als de eerste
twee soloplaten van Lloyd Cole een sterke plaat.
Op
de vijfde schijf van New York vinden we het ‘lost album’ van Lloyd
Cole, Smile If You Want To. De songs op de plaat zouden uiteindelijk
opduiken op de volgende platen van de Brit, maar zoals het op In New
York staat was het oorspronkelijk bedoeld.
Ik
heb geen idee waarom de plaat destijds niet werd uitgebracht, maar aan
de kwaliteit van de songs heeft het niet gelegen. Ook op de vijfde
schijf van In New York strooit Lloyd Cole driftig met geweldige songs. Een zesde cd met demo’s is aardig, maar het beste hebben we op dat moment wel gehad.
Lloyd
Cole werd overladen met superlatieven voor het briljante Rattlesnakes,
maar hierna was de koek kennelijk op. Volkomen ten onrechte, want In New
York staat vol met geweldige popsongs van een niveau dat maar weinig
songwriters gegeven is. Schijfje 3 en schijfje 6 zal ik vooral in de
verpakking laten, maar de overige vier zijn werkelijk wonderschoon. En
ook in het huidige millennium maakte Lloyd Cole nog minstens een handvol
uitstekende platen.
Ik
zag de goede man onlangs opduiken in een lijstje met eendagsvliegen,
maar ik weet inmiddels wel beter. Ook In New York is weer een parel in
de platenkast, naast dat ook al zo fraaie boxje van twee jaar geleden.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'The English Weather':
https://www.youtube.com/watch?v=1ZpFMnCBldQ
No comments:
Post a Comment