In 2008
verscheen vrijwel uit het niets het debuut van Fleet Foxes. Het debuut
van de band uit Seattle, Washington, verraste met betoverend mooie
folksongs en flink wat echo’s uit het verleden.
Door de
meerstemmige zang lag de vergelijking met Crosby, Stills & Nash het
meest voor de hand, maar de titelloze eerste plaat van Fleet Foxes
herinnerde ook aan roemruchte platen van onder andere Fairport
Convention, The Beach Boys en Simon & Garfunkel.
De band uit
Seattle verwerkte deze invloeden in songs die je na één keer horen
dierbaar waren en het was dan ook niet verrassend dat de plaat in flinke
aantallen over de toonbank ging en aan het eind van 2008 in flink wat
jaarlijstjes in de hogere regionen opdook.
Op het na
een pauze van drie jaar verschenen Helplessness Blues ging Fleet Foxes
in 2011 verder waar het debuut drie jaar eerder was opgehouden en maakte
het opnieuw indruk met prachtige folksongs, die hier en daar
voorzichtig het experiment opzochten.
Sinds
Helplessness Blues is het precies zes jaar stil gebleven. Lang leek het
er op dat de band rond voorman Robin Pecknold er het bijltje bij neer
zou gooien, maar de laatste maanden waren er toch weer flink wat
geruchten over een nieuwe plaat van Fleet Foxes. Volgens deze geruchten
zou Fleet Foxes volledig hebben gebroken met de indie-folk van de eerste
twee platen en zou de band de progrock hebben omarmd.
Nu Crack-Up
eindelijk is verschenen blijkt het allemaal wel mee te vallen. Een
ieder die op zoek gaat naar invloeden uit de progrock, zal op Crack-Up
hier en daar wat invloeden van de vroege platen van Yes ontwaren, maar
op hoofdlijnen heeft Fleet Foxes een plaat gemaakt die een logisch
vervolg is op het zes jaar oude Helplessness Blues.
Ook op
Crack-Up maakt Fleet Foxes muziek die in het hokje indie-folk past en
zijn er flarden te horen van de grote platen van Crosby, Stills &
Nash en Fairport Convention. In vocaal opzicht doet het me wat meer
denken aan Simon & Garfunkel, terwijl in muzikaal opzicht meer
invloeden van The Beach Boys hoorbaar zijn.
Fleet Foxes
verrast ook op Crack-Up weer met hele mooie songs, maar het zijn songs
die weer net wat dieper graven dan op de vorige plaat van de band. Fleet
Foxes zoekt op Crack-Up nog veel nadrukkelijker dan op de vorige plaat
het experiment. De songs op de plaat zitten vol dynamiek en verrassing,
Ingetogen passages worden afgewisseld met eclectische passages en met
name in de passages waarin de vocalen ontbreken verkent Fleet Foxes
nieuwe wegen.
Hier en
daar is zoals gezegd een vleugje progrock te horen, maar invloeden uit
de psychedelica zijn veel duidelijker aanwezig. In 55 minuten komen 11
tracks voorbij en met name de wat langere tracks op de plaat moet je
meerdere keren horen voor je ze op de juiste waarde kunt schatten.
De
experimenteerdrift van Fleet Foxes moet ook direct wat gerelativeerd
worden. Hier en daar wordt de plaat al vergeleken met platen waarop het
roer volledig werd omgegooid als Radiohead’s Kid A of Wilco’s Yankee
Hotel Foxtrot, maar dat vind ik wat overdreven. Fleet Foxes zoekt zeker
het experiment, maar heeft haar vertrouwde geluid behouden.
Het is een
geluid dat dankzij de vernieuwende impulsen de afgelopen 9 jaar alleen
maar mooier en interessanter is geworden, zodat de niet meer verwachte
comeback van Fleet Foxes er een is om heel blij van te worden.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Fool's Errand':
https://www.youtube.com/watch?v=X5hMBxYqq5c
No comments:
Post a Comment