Er zijn alleen al in de
Verenigde Staten talloze meisjes met gitaar die met hun muziek de
aandacht proberen te trekken van een groot publiek. De vijver zit
momenteel zo vol dat erkenning voor de meeste vrouwelijke
singer-songwriters uit zal blijven, maar Julie Byrne lijkt er met haar
debuut Rooms With Walls And Windows aardig in te slagen om flink wat
aandacht te trekken en heeft inmiddels zelfs bij het kritische Pitchfork
een prima rapportcijfer weten af te dwingen (en dat is zeldzaam in dit
genre). Zelf had ik ook aan één keer horen meer dan genoeg om te vallen
voor de muzikale charmes van Julie Byrne, maar wat maakt haar muziek nu
zo bijzonder? De meeste songs op Rooms With Walls And Windows moeten het
doen met akoestische gitaar en de aparte stem van Julie Byrne. Dat zou
genoeg kunnen zijn wanneer haar muziek makkelijk in het gehoor ligt,
maar dat is niet het geval. Julie Byrne maakt op haar debuut lastig te
doorgronden folksongs. Het zijn folksongs die zich uiterst langzaam
voortslepen en zowel in de instrumentatie als in de vocalen worden
gekenmerkt door soberheid. Julie Byrne maakt precies de muziek die ze
zelf wil maken en grijpt hierbij zowel terug op de jonge jaren van de
Britse folk als op de eerste stapjes van de vrouwelijke
singer-songwriters in de canyons rond Los Angeles. Aan de andere kant
raakt de muziek van de singer-songwriter uit Seattle ook aan die van
alternatievere folkies als Marissa Nadler en Jessica Pratt. Alle songs
op de plaat beginnen bij het ingetogen maar zeker niet eenvoudige
akoestische gitaarspel van Julie Byrne, dat al snel gezelschap krijgt
van haar stem, die meerdere geluiden laat horen. Julie Byrne kan zwoel
verleiden, maar kan ook pastoraal, emotievol of vlak klinken. Haar songs
moeten het doen zonder duidelijke melodielijnen of refreinen, maar
weten de aandacht toch feilloos vast te houden, zodat het onverwachte
einde steeds weer een teleurstelling is. Rooms With Walls And Windows is
de perfecte plaat om een vrije dag mee te beginnen, maar ook aan het
eind van de avond heeft het debuut van Julie Byrne steeds weer een
rustgevende werking. Pitchfork vergelijkt haar muziek met het vroege
werk van Cat Power en de ondoorgrondelijke muziek van Grouper en dat is
twee keer raak. Net als de jonge Cat Power slaagt Julie Byrne er in om
meedogenloos te verleiden met intieme liedjes die lak hebben aan de
conventies van het perfecte popliedje en net als Grouper roept Julie
Byrne met haar muziek een sfeer op die je zowel gelukkig als bang maakt.
Rooms With Walls And Windows is een plaat die ook bij de zoveelste
beluistering weer nieuwe dingen laat horen. Het is een plaat die je
vrijwel onmiddellijk dierbaar is zonder dat je kunt uitleggen waarom dat
zo is. De meeste vrouwelijke singer-songwriters zullen moeten
overtuigen met hun songs en vocalen. Julie Byrne overtuigt op minder
grijpbare wijze. Rooms With Walls And Windows is een bijzondere plaat.
Het is een plaat waarop in muzikaal en vocaal opzicht best wel wat valt
af te dingen, maar laat de plaat (met name het vinyl klinkt geweldig)
door de speakers, of beter nog de koptelefoon, komen en je bent
verkocht. Julie Byrne is met Rooms With Walls And Windows een enorme
aanwinst voor het genre, ook al weet ik nog steeds niet precies waarom.
Deze plaat weerstaan is onmogelijk.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Prism song' luisteren.
No comments:
Post a Comment