Ik reken mezelf zeker
tot de fans van de Amerikaanse singer-songwriter Marissa Nadler, maar de
laatste paar platen van de singer-songwriter uit Washington D.C. deden
me op een of andere manier niet zoveel of in ieder geval een stuk minder
dan haar oudere platen. Little Hells uit 2009 was daarom tot dusver het
laatste wapenfeit van Marissa Nadler op mijn BLOG. Na drie platen die
het net niet haalden, verdient het deze maand verschenen July wat mij
betreft weer alle aandacht. Niet eens zozeer omdat de muziek van Marissa
Nadler heel erg veranderd is, maar vooral omdat deze plaat me wel weet
te raken. July is een voor Marissa Nadler begrippen bijzonder
persoonlijke plaat. De Amerikaanse vertelde tot dusver vooral mooie
verhalen, maar richt zich dit keer op haar eigen leven in het algemeen
en een stuk gelopen liefdesrelatie in het bijzonder. July mag met recht
een breakup plaat worden genoemd en voegt een fraai hoofdstuk toe aan
alle breakup platen die de afgelopen decennia al zijn verschenen. July
staat vol met sfeervolle en over het algemeen donker gekleurde popsongs.
In de instrumentatie overheersen de mooie gitaarlijnen van gitarist
Phil Wandscher (bekend van Whiskeytown en de band van Jesse Sykes) en de
prachtige strijkers van klassiek violist en arrangeur Eyvind Kang.
Mooie atmosferische elektronische klanken, een door merg en been
snijdende pedal steel en een werkelijk smetteloze productie maken het
af. Het einde van een liefdesrelatie heeft er bij Marissa Nadler stevig
ingehakt en dat is te horen. Het leed druipt bijna van de plaat af , wat
zorgt voor indringende muziek, die geen enkele luisteraar onberoerd zal
laten. De sobere maar bijzonder stemmige instrumentatie op de plaat
past prachtig bij de heldere en wat triest klinkende stem van Marissa
Nadler, die van July meer dan eens een tranendal maakt. Nu gun ik
Marissa Nadler heel veel geluk in de liefde, maar het kwam haar muziek
de afgelopen jaren niet ten goede. Zoals zo vaak helpt wat persoonlijk
leed bij het maken van mooie muziek, waardoor July zich met gemak
schaart onder de beste platen die Marissa Nadler tot dusver heeft
afgeleverd. July is een stemmige en intieme plaat met fluisterzachte
klanken van een bijna onwerkelijke schoonheid. Het is daarom een plaat
die het vooral aan het einde van de avond uitstekend doet. July is geen
plaat voor iedere liefhebber van vrouwelijke singer-songwriters.
Daarvoor is de sfeer toch wat te donker en is de stem van Marissa
Nadler, die niet iedereen mooi zal vinden, te bepalend. Zelf weet ik wel
raad met de plaat. De uiterst ingetogen popliedjes van Marissa Nadler
slagen er steeds weer in om de aandacht te trekken, waarna de emotie die
met bakken tegelijk uit de speakers komt de rest doet. Marissa Nadler
maakt al jaren platen in haar eigen muzikale universum, maar dit keer
legt ze ook nog eens haar ziel bloot. Het levert sfeervolle dromerige
klanken op die drogeren en betoveren. Dat July uiteindelijk vooral een
boze droom blijkt te zijn doet er vervolgens niet meer toe. Prachtplaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Dead city Emily' luisteren.
No comments:
Post a Comment