You can listen to Beth Sorrentino in concert here.
Na het beluisteren van
de werkelijk wonderschone popliedjes op Would You Like To Go: A Curt
Boettcher Songbook van Beth Sorrentino, vroeg ik me in eerste instantie
toch vooral af wie Curt Boettcher is. Een zoektocht op Internet levert
een even mooi als triest verhaal op. Curt Boettcher is een Amerikaanse
muzikant die aan het begin van de jaren 60 opduikt met zijn band The
GoldeBriars. Het is een band die nooit zal doorbreken naar een groot
publiek, maar wel invloed zal hebben op de ontwikkeling van grote bands
als The Byrds en The Beach Boys. Ook met zijn volgende band, The
Millennium, weet Boettcher ondanks een geweldige plaat (Begin uit 1968
is een ware klassieker en een plaat die eigenlijk in geen enkele
platenkast mag ontbreken) geen potten te breken. Boettcher is inmiddels
aan de slag gegaan als producer voor The Association en Sagittarius,
maar probeert het aan het begin van de jaren 70 nog een keer met een
uitstekende, maar nauwelijks opgemerkte soloplaat (There’s An Innocent
Face uit 1974). Tot zijn overlijden in 1987 (Boettcher wordt slechts 43)
blijft hij actief als producer, met de tweede soloplaat van Beach Boy
Mike Love als belangrijkste wapenfeit. Sindsdien is de naam Curt
Boettcher niet al te vaak meer voorbij gekomen, maar daar brengt Beth
Sorrentino nu verandering in. De naam Beth Sorrentino zal waarschijnlijk
ook geen belletje doen rinkelen, al zal een enkeling haar kennen van de
cultband Suddenly, Tammy! die met name in de jaren 90 aan de weg
timmerde. Op Would You Like To Go manifesteert Beth Sorrentino zich als
een klassieke singer-songwriter. Would You Like To Go doet in meerdere
opzichten denken aan de grote singer-songwriter platen uit de vroege
jaren 70 en doet het op zondagochtend net zo goed als de klassiekers van
Carly Simon, Carole King en Laura Nyro. Belangrijkste kracht van Beth
Sorrentino is haar expressieve stemgeluid. Het is een geluid dat me aan
van alles en nog wat doet denken, maar op een of andere manier kom ik
maar niet op de juiste namen. Dat geeft ook niet, want de stem van Beth
Sorrentino is bijzonder en eigenzinnig genoeg om het zonder
vergelijkingsmateriaal te redden. Would You Like To Go is wat mij
betreft op zijn mooist wanneer Beth Sorrentino kiest voor een
instrumentatie die vrijwel uitsluitend uit piano bestaat. In een sobere
setting komt haar stem het best tot zijn recht en hoor je bovendien het
best hoe getalenteerd Curt Boettcher was. Het zijn de songs van Curt
Boettcher die van Would You Like To Go een bovengemiddeld goede plaat
maken, maar ook de bijdragen van Beth Sorrentino (die qua stem vooral
lijkt op Kirsty MacColl, het komt opeens naar boven) mogen er zijn en
dragen uiteindelijk bij aan het prima eindresultaat. Would You Like To
Go is een prachtig eerbetoon aan Curt Boettcher en hopelijk de start van
een bloeiende carrière van Beth Sorrentino.
Erwin Zijleman
You can order Would you like to go here
or here
No comments:
Post a Comment