TTH live, foto HareD |
Je kunt hier luisteren naar 'Now for plan A'.
Allemaal een beetje, is waarschijnlijk het
beste antwoord, maar het adagium ‘hoe
ouder hoe gekker’ gaat zeker op voor de leadzanger van The Tragically Hip. Waar
de rest van de band zich standaard had uitgedost, dus spijkerbroek, T-shirt, al
dan niet nog met een leren jack of (zeer) lang haar, kwam Downie op in een zomerpak
met hoed. Het laatste attribuut hield hij ook de hele avond op, waarbij het op
een gegeven moment functioneel werd als afwateringskanaal van het vele zweet
dat de man tijdens een concert produceert. Rocksterren in pakken hebben we wel
vaker gezien (denk alleen al aan David Bowie), maar het toneelstuk dat hij er
de gehele avond bij opvoerde was wel bijzonder. Vanzelfsprekend was het eerder
te interpreteren als ironische knipoog dan als serieuze opvoering. Maar toch.
Voortdurend draaide hij rondjes rond zijn zakdoek , maakte dansjes met zijn
microfoonstandaard, riep onverstaanbare teksten naar het publiek en nam de
meest merkwaardige poses en grimassen aan. Tja. Na afloop vroegen de mensen die
ik sprak zich af waar dit in hemelsnaam goed voor was. Of het je aanspreekt is natuurlijk een kwestie van smaak, of de
hoeveelheid drank of andere genotsmiddelen die je hebt ingenomen. Maar erg functioneel
was het in ieder geval niet, want het leidde af van de muziek.
Dat was jammer, want met de muzikale
prestaties van The Hip is al die drie decennia helemaal niets mis. Ik vond het
geluid goed, de band speelde strak en ondanks alle fratsen blijft Downie een
fascinerende en mooie stem hebben. De set was een goede afwisseling van oude en
nieuwe nummers. Helaas speelden ze mijn twee favorieten (‘38 years old’ en
‘Nautical disaster’) niet. Je kunt wel vaststellen dat hun muzikale hoogtepunt
in het begin van de jaren negentig lag, met de albums Up to Here,Road Apples, Fully Completely en Day for Night. Dat wil niet zeggen dat het daarna niets meer was
met The Hip. Iedere CD erna heeft een stuk of wat mooie nummers, maar deze
waren over het algemeen ingetogener.
Afgaand op de reacties van het publiek,
waar overigens geen veertig-minner tussen leek te staan, werden ze ook in de
jaren negentig fan. De vlam ging namelijk pas echt in de pan bij
Hip-klassiekers uit die tijd, zoals ‘Grace too’, ‘Blow at High Dough’, ‘New
Orleans is Sinking’, ‘Fully Completely’, ‘At the Hundreth Meridian’ en zeker ‘Courage’.
De freakshow was gelukkig bovenal een mooie rockshow.
No comments:
Post a Comment