Kacey
Musgraves maakte tussen 2002 en 2007 al een drietal weinig
opzienbarende platen, maar liet op het in 2013 verschenen Same Trailer
Different Park voor het eerst horen wat ze in haar mars had.
De
singer-songwriter uit Mineola, Texas, werd op dat moment nog gezien als
een exponent van de wat brave Nashville countrypop en bovendien getipt
als een van de potentiële opvolgers van Taylor Swift, die de country op
dat moment verruilde voor pure pop.
Ik
pikte Same Trailer Different Park bij toeval op en hoorde hoe de plaat
zich langzaam maar zeker ontwikkelde van een ‘guilty pleasure’ tot een
persoonlijke favoriet.
Toen
in de zomer van 2015 Pageant Material verscheen waren mijn
verwachtingen dan ook hooggespannen en Kacey Musgraves maakte deze
verwachtingen meer dan waar. Kacey Musgraves werd nog steeds in het
hokje van de Nashville countrypop geduwd, maar liet op Pageant Material
op indrukwekkende wijze horen dat hokjes te verenigen zijn.
Op
Pageant Material liet de singer-songwriter uit Texas horen dat country
uit de jaren 70 prima samen gaat met Nashville countrypop uit het
huidige millennium en maakte ze muziek die het goed deed op de populaire
country radiostations uit Nashville, maar die ook in de smaak viel bij
liefhebbers van alternatievere of juist puurdere Americana en bij
liefhebbers van een meer pop georiënteerd geluid.
Door
het succes van Pageant Material hebben we lang moeten wachten op een
nieuwe plaat van Kacey Musgraves, al leverde ze aan het eind van 2016
nog wel een prima kerstplaat af. Het lange wachten wordt nu echter
beloond met Golden Hour, dat de lijn van Same Trailer Different Park en
Pageant Material doortrekt en het bijzondere geluid van Kacey Musgraves
verder perfectioneert.
Golden
Hour is een behoorlijk ingetogen plaat die meer lijkt geworteld in de
traditionele country waarmee Kacey Musgraves opgroeide in Mineola,
Texas, maar aan de andere kant verwerkt de Amerikaanse singer-songwriter
ook nog steeds nadrukkelijk invloeden uit de pop in haar muziek.
Het
is muziek waarmee Kacey Musgraves zich nog wat nadrukkelijker
onderscheidt van haar concurrenten en het is muziek die ik met geen
mogelijkheid kan weerstaan. Direct bij de eerste noten van Golden Hour
werd ik gelukkig en toen Kacey Musgraves begon te zingen was ik
verkocht.
De
mooie en bijzondere stem van de Amerikaanse singer-songwriter staat op
Golden Hour nog wat centraler dan op haar vorige platen en wordt omgeven
door een prachtige en voornamelijk ingetogen instrumentatie. Het zorgt
er voor dat de muziek van Kacey Musgraves zich nog wat meer opdringt en
nog wat meer betovert.
De
Texaanse singer-songwriter vertelt nog altijd prachtige verhalen en
staat ondertussen ook nog eens een brug tussen de countrymuziek uit het
heden en die uit een ver verleden. Hier blijft het niet bij want Golden
Hour laat ook liefde voor de Amerikaanse pop uit de jaren 70 horen en
flirt ook nog een enkele keer met de dansvloer.
Ik
hield al intens van de muziek van Kacey Musgraves, maar Golden Hour zet
nog eens een flinke stap. De lat lag hoog voor Kacey Musgraves, maar ze
gaat er met speels gemak overheen. Bijzonder indrukwekkend en wat
klinkt het lekker.
Erwin Zijleman
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment