Eleanor Friedberger dook 15 jaar geleden voor het eerst op met het debuut van The Fiery Furnaces. Het
duo dat ze samen met haar broer Matthew vormde debuteerde met het
uitstekende Gallowsbird’s Bark, dat een bijzondere mix van stijlen liet
horen.
Deze
mix van stijlen was op het een jaar later verschenen Blueberry Boat nog
veel bonter en ongrijpbaarder, maar ook dit was een geweldige plaat.
Hierna werden de platen van het Amerikaanse duo echter steeds vreemder
en op een gegeven moment haakte ik af.
Het
was dan ook een enorme verrassing toen de singer-songwriter uit
Brooklyn, New York, in 2011 opdook met een eerste soloplaat vol
aangenaam klinkende en vooral door 70s singer-songwriter pop beïnvloede
tracks. Deze invloeden stonden ook centraal op de platen die volgden en
Last Summer (2011), Personal Record (2013) en New View (2016) doken
allemaal op in mijn jaarlijstje of kwamen hier dicht bij in de buurt.
Na
de tour die volgde op New View vervulde Eleanor Friedberger haar wens
om een langere tijd in Griekenland te verblijven en vestigde ze zich in
Athene. Naar verluidt werd ze tijdens haar verblijf in muzikaal opzicht
geïnspireerd door de muziek in een club waar vooral muziek uit de 80s
werd gedraaid.
Rebound
klinkt inderdaad elektronischer dan de twee voorgangers en laat dit
keer veel meer dan invloeden uit de glorieuze jaren 70 horen. Op het
eerste gehoor klinkt Rebound wat lichtvoetiger dan zijn voorgangers,
maar schijn bedriegt.
Op
haar nieuwe plaat verrast Eleanor Friedberger met razend knappe en
subtiel en avontuurlijk ingekleurde songs die steeds meer geheimen prijs
geven. De invloeden uit de tijdloze 70s singer-songwriter pop zijn nog
steeds aanwezig, maar zijn dit keer voorzien van een atmosferisch
klinkend en elektronisch klankentapijt dat hier en daar neigt naar de
muziek die in de jaren 80 werd gemaakt, maar dat in een aantal tracks
ook tegen het geluid van Beach House aan schurkt.
Uit
de Griekse club die haar inspireerde nam de singer-songwriter wat
invloeden uit de postpunk mee, maar Rebound bevat gelukkig ook nog
steeds de geweldige popsongs die de vorige platen van Eleanor
Friedberger zo interessant maakten.
Ook
Rebound sloeg zich, mede door de bijzonder aangename stem van Eleanor
Friedberger, direct bij eerste beluistering als een warme deken om me
heen, maar sindsdien worden de fraaie popsongs op de vierde plaat van de
Amerikaanse muzikante alleen maar mooier en bijzonderder.
Al
met al een zeer waardevolle aanvulling op het prachtige oeuvre dat
Eleanor Friedberger aan het opbouwen is en een plaat die de komende
maanden hier heel wat mooie dagen zal opluisteren.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment