Ik
was er na de release van het briljante Teen Dream in 2010 eerlijk
gezegd van overtuigd dat Beach House haar creatieve piek had bereikt. De
plaat stond bovenaan mijn jaarlijstje over 2010 en scoort hoog gaat
wanneer ik een lijst zou moeten maken voor het gehele nieuwe
millennium.
De
platen die volgden waren inderdaad niet zo goed als het voorlopige
meesterwerk van het Frans-Amerikaanse duo, maar zangeres Victoria
Legrand en multi-instrumentalist Alex Scally lieten op de platen die
volgden toch meer nieuwe dingen horen dan ik had verwacht en wisten nog
steeds platen af te leveren die flink boven het maaiveld uit staken.
Alles
dat Beach House sinds haar debuut uit 2006 heeft bedacht komt samen op
7, dat ik na hooguit een handvol beluisteringen al de meest opwindende
plaat van Beach House tot dusver durf te noemen. Al een aantal weken
komt 7 uit de speakers en de steile groeicurve van de plaat vlakt nog
steeds niet af.
Alex
Scally en Victoria Legrand kozen sinds Teen Dream voor een steeds wat
gepolijster en ook wat wolliger geluid, maar laten nu de teugels vieren.
Het geweldige Dark Spring waarmee de plaat opent intrigeert door
opvallend drumwerk en door gitaarlijnen die zich zowel door de dreampop,
de shoegaze als de postpunk laten beïnvloeden.
Het
zijn componenten die in veel tracks op 7 terugkeren. Het gitaarwerk op
de zevende studioplaat van Beach House (de prima verzameling
restmateriaal die vorig jaar verscheen niet meegeteld) is van grote
schoonheid en kan zowel gruizig als dromerig klinken. Het is gitaarwerk
dat wordt begeleid door incidenteel opvallend prominent drumwerk, door
de atmosferische en benevelende elektronische klankentapijten die we
kennen van de vorige platen van de band en natuurlijk door de even
onderkoelde als verleidelijke vocalen van Victoria Legrand.
Beach
House koos op haar vorige platen vaak voor dromerige schoonheid, maar
verrast op 7 met een geluid dat naast dromerige passages ook flink wat
ruwe randjes bevat. Het geeft het benevelende geluid van het duo een
enorme boost. Zelden maakte Beach House muziek die zo spannend en vooral
zo dynamisch was, waardoor 7 lieflijk kan strelen, maar je ook ruw vast
kan grijpen.
Op
basis van het bovenstaande verwacht je misschien dat Victoria Legrand
en Alex Scully een totaal andere plaat hebben gemaakt dan we van hen
gewend zijn, maar dat is zeker niet het geval. 7 is in alles een
typische Beach House plaat, maar het is wel een Beach House plaat die je
47 minuten lang in een bijzondere wurggreep houdt.
Het
zal deels de verdienste zijn van producer Peter Kember, beter bekend
als Sonic Boom, die aan de wieg stond van de band Spacemen 3 en wat
invloeden van zijn cultband heeft toegevoegd aan het geluid van Beach
House.
Het
levert een plaat op die van de eerste tot de laatste noot intrigeert en
betovert met songs die steeds andere invalshoeken kiezen en hierdoor
steeds andere dimensies toevoegen aan het unieke Beach House geluid dat
we inmiddels twaalf jaar kennen en koesteren en dat wij betreft
uitgroeit boven alles dat de band gemaakt heeft.
7
is een vat vol tegenstrijdigheden waarin de bontste kleuren worden
afgewisseld met de donkerste grijstinten, maar uiteindelijk schoonheid
en avontuur zegevieren. Natuurlijk is het nog veel te vroeg om 7 van
Beach House een meesterwerk te noemen, maar ik doe het toch.
Meesterwerk! Punt.
Erwin Zijleman
Je kunt hier 7 beluisteren en aanschaffen:
https://beachhouse.bandcamp.com/album/7
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment