Ik
heb in 2016 echt heel vaak geprobeerd met het stevig bejubelde
Ears, maar de tweede plaat van de Amerikaanse muzikante Kaitlyn Aurelia
Smith kreeg me maar niet te pakken.
De
elektronische muziek vol invloeden uit de ambient kabbelde weliswaar
aangenaam voort, maar ging bij mij het ene oor in en het andere oor weer
uit.
Misschien
waren de lente en de zomer niet de juiste jaargetijden voor de muziek
van de muzikante uit California, want het deze week verschenen The Kid
had me wel direct bij eerste beluistering te pakken.
The
Kid wijkt niet heel erg af van zijn zo geprezen voorganger. Kaitlyn
Aurelia Smith maakt ook op haar nieuwe plaat weer zweverige muziek die
bestaat uit flarden fluisterzachte zang, subtiele orkestraties,
natuurgeluiden en vooral een enorme bak elektronica.
Het
is muziek vol invloeden uit de ambient, New Wage en Oosterse mystiek,
maar The Kid is zeker niet de zoveelste New Age plaat die verlichting
moet brengen in deze gejaagde tijden met nieuwsstromen vol ellende. The
Kid is zeker geschikt voor wegdromen, maar eist ook nadrukkelijk de
aandacht op met muziek vol bijzondere details.
Liefhebbers
van popliedjes met een kop en een staart zijn bij Kaitlyn Aurelia Smith
aan het verkeerde adres. The Kid staat vol met tracks die zeker bij
eerste beluistering lastig zijn te doorgronden en alle kanten op kunnen
schieten. De plaat is soms heerlijk zweverig en bijna bezwerend, maar
kan je ook op het verkeerde been zetten met tegendraadse klanken en
bijpassende beats.
Kaitlyn
Aurelia Smith maakt ook op haar nieuwe plaat weer elektronische muziek
van de toekomst, maar heeft ook een batterij antieke synthesizers
verzameld die je af en toe mee terug neemt naar de psychedelische
pioniers van de elektronische muziek.
Makkelijk
is het allemaal niet. The Kid kan makkelijk tegen de haren instrijken
en zal voor velen een plaat zijn die vooral op de verkeerde golflengte
zit of juist helemaal niet aankomt (zoals voorganger Ears bij mij). Het
kan echter ook een plaat zijn die je meesleept naar een muzikaal
universum dat totaal anders is dan dat op alle andere platen die deze
week zijn verschenen. Voor mij valt The Kid in de laatste categorie.
Direct
bij eerste beluistering was ik onder de indruk van de schoonheid van de
nieuwe plaat van Kaitlyn Aurelia Smith, werd ik betoverd door de
zweverige en sprookjesachtige klanken en werd ik nieuwsgierig naar alle
bijzondere details op The Kid.
Zeker
wanneer je de nieuwe plaat van Kaitlyn Aurelia Smith met de koptelefoon
beluistert, hoor je hoe rijk en veelzijdig het geluid van de
Amerikaanse muzikante is. Er gebeurt soms zoveel dat je overprikkeld zou
kunnen raken, maar aan de andere kant heeft The Kid ook een zweverige
en bijna rustgevende flow.
Kaitlyn
Aurelia Smith heeft een vat vol tegenstrijdigheden afgeleverd, maar
uiteindelijk winnen voor mij de schoonheid en het avontuur. Het zorgt er
voor dat The Kid iedere keer weer anders klinkt, maar ondertussen wint
de plaat maar aan schoonheid en kracht. Het kleurt allemaal prachtig bij
de herfstbeelden die van buiten tot me komen, maar Kaitlyn Aurelia
Smith neemt je ook mee naar een sprookjeswereld waarin je niet
uitgekeken raakt. Bijzonder fascinerende plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt The Kid hier beluisteren en aanschaffen:
https://kaitlynaureliasmith.bandcamp.com/album/the-kid
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment