De
Nederlandse band Ilen Mer leverde aan het begin van 2015 met The Things
That Sleep In The Woods een bijzonder indrukwekkend debuut af.
Op
haar debuut combineerde Ilen Mer invloeden uit de Britse folk uit de
jaren 70 met invloeden uit de hedendaagse indie-pop en een vleugje Kate
Bush.
The
Things That Sleep In The Woods liet zich hierdoor niet makkelijk in een
hokje duwen, wat knap is voor een debuut, en stond ook nog eens bol van
de potentie en de belofte.
Ik
was daarom heel benieuwd naar de tweede plaat van de Nederlandse band
en die is nu dan eindelijk verschenen. Öar werd in de zomer van 2016
opgenomen in Zweden, waar Ilen Mer zich ‘in the middle of nowhere had’
opgesloten in een huisje in de eindeloze bossen van het Scandinavische
land. De band heeft Öar vervolgens nog een hele tijd voor zichzelf
gehouden, maar trekt nu met haar nieuwe plaat de wijde wereld in.
Dat
hoop ik tenminste, want Öar is een ontzettend sterke plaat, die geen
moment onder doet voor alles dat in het buitenland wordt bejubeld op het
moment. Ook op haar tweede plaat combineert Ilen Mer invloeden uit de
Britse folk van weleer met invloeden uit de hedendaagse indie-pop, maar
vergeleken met het debuut laat de band een enorme groei horen.
Wat
direct opvalt bij beluistering van Öar is de enorme rust die de plaat
uitstraalt. Ilen Mer heeft de weidsheid en de stilte van de Zweedse
bossen gevangen in haar muziek en heeft de schoonheid van de
uitgestrekte Zweedse natuur direct maar meegepikt. Het maakt van de
beluistering van Öar een even rustgevende als spannende luistertrip.
Ilen
Mer sloeg op haar debuut al een brug tussen verleden en heden, maar
doet dat dit keer niet alleen veelvuldiger, maar ook op veel knappere
wijze. De organische klanken uit het verleden vloeien prachtig samen met
de elektronica uit het heden en ook qua invloeden smeedt Ilen Mer op
bijzondere wijze van alles aan elkaar.
De
Nederlandse band houdt het tempo op haar tweede plaat vooral laag en
heeft haar songs voorzien van heel veel ruimte. In deze ruimte worden
details bijzonder fraai uitgewerkt, waarbij vooral de gitaren en de
keyboards op weten te vallen met wonderschone versiersels, maar Ilen Mer
is ook niet bang om ruimte leeg te laten.
Ook
Öar verwerkt nadrukkelijk invloeden uit de folk zoals die in de jaren
70 in Engeland werd gemaakt, maar de band staat ook met minstens één
been in het heden en maakt muziek die durft te vernieuwen. Het zorgt
voor bijzondere contrasten, zeker wanneer de band ook nog eens
(onbewust?) flirt met invloeden uit de progrock en op hetzelfde moment
strooit met moderne gitaarloopjes en ritmes.
The
Things That Sleep In The Woods maakte al weer ruim drie jaar
geleden vooral indruk op mij met de vocalen, maar Öar is ook in muzikaal
opzicht een hele bijzondere plaat. Ilen Mer creëert op haar tweede
plaat een bijzondere sfeer en het is een sfeer die predicaten als
sprookjesachtig en benevelend verdient.
Ook
met de zang is dit keer overigens helemaal niets mis. Frontvrouw Merit
Visser kan prachtig ingetogen zingen, maar staat ook op Öar weer garant
voor expressieve vocalen vol lading en emotie. Het voorziet de zo mooi
gearrangeerde songs van Ilen Mer van nog net wat meer diepgang en
urgentie en tilt Öar naar een nog wat hoger plan.
De
groei van Ilen Mer blijft overigens niet beperkt tot de instrumentatie
en de zang. Ook de songs op de plaat zijn van een bijzonder hoog niveau
en weten steeds weer te verrassen en te imponeren, waardoor Öar na de
eerste beluistering begint aan een duizelingwekkende groei, waarvan het
einde voor mij nog steeds niet in zicht is.
Is
er dan helemaal niets mis met deze prachtplaat? Ja, na 30 minuten zit
Öar er al weer op, waarna de betoverde luisteraar alleen maar kan
smachten naar veel en veel meer Ilen Mer. Ik zet Öar daarom nog maar
eens op en ben weer net wat meer onder de indruk. Jaarlijstjesplaat.
Punt.
Erwin Zijleman
Je kunt Öar hier beluisteren en aanschaffen:
https://ilenmer.bandcamp.com/
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment