Chauvinisme
is mij vreemd. Dat vind ik in deze tijden van oprukkend populisme ook
helemaal niet erg, maar Nederlandse muzikanten die mij hun muziek
toesturen (en dat gebeurt zeer regelmatig) hebben er wel eens last van.
The
Colony is een plaat die opvalt door een fraaie en kleurige cover en
door songtitels die diepgang en humor verraden, maar omdat de plaat niet
werd gemaakt door een Amerikaanse of Britse singer-songwriter met een
mooi en internationaal klinkende naam, maar door de Rotterdamse
muzikante Tamara Woestenburg, lag de plaat al een tijd op de stapel.
Bij
de naam Tamara Woestenburg denk ik aan Nederlandstalige popliedjes die
neigen naar kleinkunst en niet aan popsongs die kunnen concurreren met
het beste dat op het moment gemaakt wordt. Het is een vooroordeel dat
onmiddellijk werd gelogenstraft toen The Colony dan eindelijk in de
cd-speler was verdwenen. Tamara Woestenburg heeft met The Colony immers
een plaat vol prachtig eigenzinnige popliedjes gemaakt en het zijn
popliedjes die niet onder doen voor die van de uitvoerig bejubelde Julia
Jacklin, om maar eens één naam te noemen.
De
Rotterdamse muzikante maakte The Colony samen met de Amerikaanse
producer (Mark) Kramer, die na het horen van een aantal songs overtuigt
was van het talent van de Rotterdamse. Kramer is een naam die we de
laatste jaren niet heel vaak meer horen, maar aan het eind van de jaren
80 en het begin van de jaren 90 was het een invloedrijk producer, die
Low ontdekte en zo ongeveer het hele oeuvre van de wereldband Galaxie
500 produceerde.
Door
zijn werk met deze bands stond Kramer aan de wieg van de slowcore, maar
Kramer produceerde ook platen van onder andere Will Oldham en Daniel
Johnston. Zijn liefde voor de slowcore viel vast in goede aarde bij
Tamara Woestenburg, want een aantal van de zich langzaam voortslepende
popliedjes op The Colony heeft zich zeker laten beïnvloeden door de
slowcore van weleer (en door de dreampop die er op volgde).
Het
zijn slechts twee van de vele invloeden die hoorbaar zijn op The
Colony, want Tamara Woestenburg heeft een plaat gemaakt die in geen
enkel hokje past. Een aantal tracks op de plaat schuift op richting
stekelige gitaarpop, maar The Colony biedt ook ruimte aan invloeden uit
de pastorale 70s folk of aan popsongs die flink durven te experimenteren
met elektronica, om twee uitersten te noemen.
Welke
invloeden Tamara Woestenburg ook kiest, ze kiest nergens voor de
makkelijkste weg, waardoor ze een bijzonder eigen geluid heeft
ontwikkeld. Mede hierdoor klinkt zelfs een cover (van de Talking Heads
song Heaven) als een Tamara Woestenburg song en dat is bijzonder. Het
zorgt er ook voor dat de intrigerende songs op The Colony steeds weer
nieuwe dingen laten horen, waardoor de plaat alleen maar beter wordt.
Wel
jammer dat ik The Colony nu pas een kans gaf, want een plek in
het jaarlijstje zou echt niet zo gek zijn voor deze bijzondere plaat van
eigen bodem, waarop we zeker trots mogen zijn, misschien zelfs wel een
beetje chauvinistisch.
Erwin Zijleman
Je kunt The Colony hier beluisteren en kopen op haar Bandcamp pagina:
https://theparentstamara.bandcamp.com/album/the-colony
No comments:
Post a Comment