De
Amerikaanse band Frontier Ruckus imponeerde net iets meer dan twee jaar
geleden met Sitcom Afterlife, overigens al de vierde plaat van de band
uit East Lansing, Michigan.
Het
was een plaat die niet alleen een brug sloeg tussen Amerikaanse
alt-country en Britse indiepop, maar het was bovendien een plaat vol
popsongs waarvan je alleen maar zielsveel kon houden.
Sitcom
Afterlife haalde dan ook terecht mijn jaarlijstje over 2014, maar werd
in de maanden die volgden alleen maar leuker en onmisbaarder.
Met
Enter The Kingdom herhaalt Frontier Ruckus het kunstje van zijn
voorganger, maar laat de band uit Michigan ook op alle terreinen groei
horen.
Invloeden
uit de Amerikaanse rootsmuziek en met name de alt-country vormen nog
altijd de basis van de muziek van Frontier Ruckus, maar de band sleept
er vervolgens zoveel andere ingrediënten bij, dat ook Enter The Kingdom
zich met geen mogelijkheid laat vergelijken met de gemiddelde
Amerikaanse rootsplaat.
Ook
bij beluistering van Enter The Kingdom haal ik het
vergelijkingsmateriaal uiteindelijk vooral uit de Britse popmuziek.
Invloeden van uiteenlopende bands als The Housemartins, Belle &
Sebastian, Lloyd Cole & The Commotions, Aztec Camera en Prefab
Sprout zijn nadrukkelijk hoorbaar in de songs van Frontier Ruckus, maar
als je goed gaat luisteren hoor je toch ook de onderlaag die een breed
palet van de Amerikaanse rootsmuziek bestrijkt.
Net
als de genoemde Britse bands heeft Frontier Ruckus een voorkeur voor
honingzoete popsongs en het zijn popsongs vol zonnestralen. De
instrumentatie op de plaat is vaak uitbundig en past prachtig bij de
bijzondere stem van Matthew Milia, die geregeld wordt ondersteund door
een mooie vrouwenstem.
Het
is overigens een instrumentatie die het verdient om volledig
uitgeplozen te worden. Dan pas hoor je hoe mooi de banjo, de pedal steel
en andere instrumenten die zo belangrijk zijn in de Amerikaanse
rootsmuziek prachtig samensmelten met de soms uitbundig ingezette
strijkers of met heerlijk klagende orgeltjes.
Frontier
Ruckus klinkt op haar nieuwe plaat vaak uitbundig en zonnig, maar
donkere wolken liggen altijd op de loer. Matthew Milia verschuilt zich
overigens lang niet altijd achter een stevig aangezet instrumentarium,
want de plaat bevat ook een aantal zeer ingetogen songs en ook hierin
maakt de band indruk.
Net
als Sitcom Afterlife is Enter The Kingdom een plaat die opvalt door een
bijzondere combinatie van invloeden en een al even bijzonder
instrumentarium, maar imponeert door fantastische songs. Ook de songs op
Enter The Kingdom waren me na één keer horen dierbaar, maar worden alleen
maar beter en onweerstaanbaarder.
Ook
de nieuwe plaat van Frontier Ruckus is weer goed voor een brede
glimlach die 11 songs en 36 minuten aanhoudt en hierna wil je alleen
maar meer. Veel en veel meer. Wederom een jaarlijstjes plaat van deze
unieke band.
Erwin Zijleman
Je kunt het album hier luisteren en kopen:
http://music.frontierruckus.com/album/enter-the-kingdom
No comments:
Post a Comment