De
Amerikaanse singer-songwriter Sallie Ford groeide op in Asheville,
North Carolina, maar verruilde haar thuisstaat voor het mondaine
Portland, Oregon, toen duidelijk werd dat haar hart lag bij het maken
van muziek en niet bij het volgen van een opleiding.
Samen
met haar band The Sound Outside maakte ze twee goed ontvangen maar niet
heel breed opgepakte platen, die opvielen door een fraai retro geluid
en de opvallend krachtige stem van Sallie Ford.
In 2014 nam Sallie Ford afscheid van The Sound Outside en bracht ze haar eerste soloalbum uit, Slap Back. Die plaat krijgt nu eindelijk een vervolg met Soul Sick.
Voor
iedereen die de muziek van Sallie Ford kent voelt Soul Sick
onmiddellijk als een warm bad. Ook op haar nieuwe plaat laat Sallie Ford
een geluid horen dat valt te typeren als retro en maakt ze wederom
indruk met een verrassend krachtige stem (die je niet direct koppelt aan
haar verschijning).
Soul
Sick klinkt bekend, maar is zeker geen herhalingsoefening. Sallie Ford
verwerkte ook in het verleden al invloeden uit meerdere genres, maar
doet er dit keer nog een schepje bovenop. Soul
Sick citeert uit de archieven van de country, folk, jazz en blues, maar
voegt ook een flinke schep invloeden uit de indie-rock, psychedelica,
60s girl pop en rockabilly toe.
Het
valt daarom niet mee om Sallie Ford in een hokje te duwen. In een
aantal tracks sluit ze aan op de meer eigenzinnige rootsmuzikanten, maar
de Amerikaanse singer-songwriter kan ook te keer gaan als de betere
soulzangeressen of aansluiten bij indie-rock grootheden als PJ Harvey of
Sharon Von Etten. Zeker wanneer de invloeden uit de rockabilly
domineren hoor ik wel wat raakvlakken met de muziek van de helaas wat
uit beeld verdwenen Sarah Borges en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De
veelheid aan invloeden maakt het misschien niet makkelijk om de muziek
van Sallie Ford te classificeren, maar het maakt van Soul Sick wel een
hele interessante plaat. De plaat wordt nog interessanter door de
persoonlijke en vaak behoorlijk expliciete teksten op de plaat en de
passie en emotie waarmee Sallie Ford deze teksten vertolkt.
Soul
Sick springt vrij lichtvoetig door een aantal decennia
muziekgeschiedenis, maar heeft door de energie waarmee Sallie Ford
muziek maakt ook een enorme urgentie. In vocaal opzicht maakt Soul Sick
onmiddellijk indruk, maar ook de instrumentatie op de plaat wint snel
aan kracht, waarbij het fraaie gitaarspel van Sallie Ford een van de
smaakmakers is, maar ook de subtiel ingezette blazers en het heerlijke
orgeltje flink bijdragen aan het fraaie eindresultaat.
Soul
Sick is een plaat die flink van de hak op de tak springt en daar moet
je tegen kunnen. Als je er tegen kunt is de tweede soloplaat van Sallie
Ford er een die goed is voor veel luisterplezier en smaakt Soul Sick
vooral naar veel meer.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Get Out':
https://www.youtube.com/watch?v=gLvEx5dIduw
No comments:
Post a Comment