woensdag 12 april 2017

Moon Moon Moon. Help! Help! release party, 6 april 2017



Moon Moon Moon. Release party van het album Help! Help!, De Kromme Haring, Utrecht. Donderdag 6 april 2017

Moon Moon Moon is een creatie van Mark Lohmann, een 23-jarige muzikant uit Heerhugowaard. Moon Moon Moon is niet een band, maar een ‘Gesamtkunstwerk’ van muziek, games en illustraties. Een duistere wereld die Lohmann in zijn eentje creëert in zijn slaapkamerstudio. De CD Help! Help! is al door Wo. besproken op 17 maart (http://wonomagazine.blogspot.nl/2017/03/help-help-moon-moon-moon.html) , maar de release party was op 6 april. Wo. was verhinderd, dus mocht ik (.No) eindelijk eens naar een release party. 

Ik vind de cd prachtig. Maar... de cd is een soloproject van Mark Lohmann en er stond hier een vijfkoppige band. En in het voorprogramma stond een mij volslagen onbekende band ‘This Leo Sunrise’. Voor de zekerheid had ik dus mijn dochter S. (19) meegenomen. Dat bleek niet nodig, maar wel erg gezellig. En nuttig, want zonder haar had ik de locatie nooit gevonden.

Ons was verteld dat we ter plekke ook wat konden eten. Niet wetend dat dat eten plaatsvond in het zaaltje waar ook het optreden was, kwamen we ruim voor aanvang, tijdens de soundcheck, binnen. We zaten wel een beetje in de weg met onze linzensoep en wraps, maar het was leuk dit te zien en te horen. Bij het horen van de eerste meerstemmige zang dacht ik: “oef, dit kan een hele lange avond worden”, maar toen de monitoren goed waren ingesteld was het opeens loepzuiver. Wauw!

Het voorprogramma, This Leo Sunrise, bleek prachtige en stevige folkrock te spelen. Een zeer volwassen band die werkelijk schitterend speelde. Muziek om de muziek. En, ik zeg dit niet snel, van mij hadden ze wel iets meer show mogen maken. Mijn dochter vond het ‘cool’ en ik vond het prachtig. Luister de komende tijd naar Kairos!

Omdat dit voorprogramma zo geweldig goed was, maakte ik me echt een beetje zorgen of Moon Moon Moon hier wel overheen zou kunnen komen. Dat zou toch sneu zijn op hun eigen cd-presentatie...

...Nou, wel dus, en hoe! En ik zal er maar gelijk mee voor de draad komen: ik vond de live band nog beter dan de cd! Wat een wervelende show zetten deze 5 jongelui neer!

De band speelde gewoon retestrak, veel beter dan ik op grond van de soundcheck vermoedde, maar Lohman stal toch echt de show! Wat een talent! Hij liep op zijn sokken op het podium en stond het grootste deel van de tijd te dansen als een balletdanser op spitzen. In de snellere nummers hupte hij op twee voeten het podium over! Ik denk dat hij in zijn eentje ook iets heel moois neer kan zetten. En geef die man een groter podium!

Maar toch, de band was echt een geweldige toevoeging. En de show haalde de serieuze randjes van de donkere nummers af. Het geheel kreeg daardoor een beetje het happy karakter van de highschool rock uit mijn jeugd. Dat deed de sfeer goed. De zaal hing aan hun lippen. In het laatste nummer speelde onverwacht ene Dave met een klarinet mee. Ik zou zeggen: “aangenomen!” 


Bijzonder toeval was dat op een gegeven moment het nummer Disintegration Loop inzette, vrijwel op hetzelfde moment dat dat nummer in Kairos op de Concertzender werd uitgezonden. 

.No's conclusie: koop of download het album en, als je de kans krijgt, ga deze bands zien!
S.'s conclusie: cool!

.No

Kijk en luister:



Verantwoording:
This Leo Sunrise: Jacco van Elst (zang/gitaar), Violet Meerdink (viool/zang), Serpentine (gitaar), Leo Meijer (bas), Chris Müller (drums/zang)
Moon Moon Moon: Mark Lohmann (zang/ak. gitaar/samples), Daan Minderman (gitaar), Steven Jasperse (bas/zang), Stef Koenis (toetsen/zang/trompet), Jari Deelstra (drums). De klarinettist heette Dave, achternaam onbekend.
Foto: Stefan Breuer, bewerkt door Wino Penris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten