Erwin Zijleman is onze man waar het de nieuwe platen van Leonard Cohen betreft. Inmiddels weten we dat Leonard het tijdige voor het eeuwige heeft verruild. Toen Erwin deze recensie schreef kon hij dat nog niet weten. Wij willen de lof die hij Leonard Cohen toezwaait niet aan de WoNoBloG lezer onthouden en publiceren de recensie iets sneller dan wij normaal hadden gedaan.
Leonard
Cohen heeft zijn nieuwe plaat flink wat lading meegegeven door onlangs
te verkondigen dat hij klaar is voor de dood (een uitspraak die hij
inmiddels overigens al weer heeft gerelativeerd).
You
Want It Darker ontkomt hierdoor niet aan de vergelijking met David
Bowie’s Blackstar en Nick Cave’s Skeleton Tree, maar waar de dood op
deze platen zeer nabij was of een voldongen feit, is er bij Leonard
Cohen vooral sprake van verzoening met de uiteindelijk onvermijdelijke
dood.
De
82-jarige singer-songwriter gaf een paar jaar geleden nog concerten van
ruim drie uur, maar oogt inmiddels broos. Stevige fysieke beperkingen
hebben Leonard Cohen er niet van weerhouden om nog maar eens een plaat
uit te brengen. You Want It Darker is al zijn derde studioplaat dit decennium; alleen in de jaren 70 maakte hij er meer (4).
Het is een plaat die weer anders klinkt dan voorganger Popular Problems uit 2014, waarop Cohen de stampende blues omarmde. You Want It Darker is door de thematiek (sterfelijkheid, afscheid, acceptatie en religie staan centraal) nog wat donkerder gekleurd, maar is ook veel intiemer, intenser en ingetogener dan zijn voorgangers.
Dat
hoor je in de instrumentatie die vrijwel over de hele linie uiterst
stemmig en sober is, met een hoofdrol voor piano, gitaar en orgel, en
dat hoor je in de vocalen die breekbaar, maar ook ontspannen klinken. De
songs, die Cohen samen met oudgedienden Patrick Leonard en Sharon
Robinson schreef, graven bovendien wat dieper dan de songs op Popular
Problems en zijn meer dan eens van een enorme schoonheid.
Voor
de productie van zijn nieuwe plaat vertrouwde Leonard Cohen op de
kwaliteiten van zoon Adam, die heeft gekozen voor een fraai ingetogen
geluid zonder veel opsmuk. Het geeft de fascinerende stem van Leonard
Cohen en zijn unieke manier van zingen of voordragen alle ruimte. Cohen
klinkt misschien wat kwetsbaarder dan een paar jaar geleden, maar zijn
stem is nog lang niet gebroken.
Accenten worden spaarzaam geplaatst door
vrouwenstemmen (van onder andere Alison Krauss en Dana Glover),
strijkers en dit keer ook door het koor van de synagoge van Montreal.
Het geeft de plaat een emotionele lading die varieert van verdriet en
weemoed tot rust en bewondering.
You
Want It Darker telt negen songs en duurt slechts 36 minuten, maar het
zijn 36 minuten vol schoonheid en ontroering. Net als David Bowie en
Nick Cave dit jaar en Johnny Cash in zijn laatste jaren, heeft Leonard
Cohen gevoelens over de dood kunnen vertalen naar songs die moeten
worden gerekend tot zijn beste.
Of
You Want It Darker uiteindelijk ook een slotakkoord is zal de tijd
moeten leren, maar als het zo is, is het een groots slotakkoord dat
recht doet aan de muzikant en dichter Leonard Cohen.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'You Want It Darker' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=v0nmHymgM7Y
No comments:
Post a Comment