Lou(ise)
Rhodes leek na het uiteenvallen van Lamb in 2004 definitief te hebben
gekozen voor haar solocarrière, maar de afgelopen jaren heeft ze haar
aandacht toch weer moeten verdelen tussen deze solocarrière en het
heropgerichte Lamb.
We
hebben daarom zes jaar moeten wachten op de opvolger van het uit 2010
stammende One Good Thing, maar ook Theyesandeye was het wachten weer
meer dan waard.
Waar Lou Rhodes zich bij Lamb laat omringen door flink wat elektronica, klinkt haar solowerk nog altijd prachtig organisch. Ook
Theyesandeye laat zich weer zeer nadrukkelijk beïnvloeden door de
Britse folk van weleer, maar op al haar platen doet Lou Rhodes ook wel
iets anders en dat is op deze plaat gelukkig niet anders.
Theyesandeye
klinkt vergeleken met zijn voorgangers flink wat psychedelischer en
bovendien is de instrumentatie vol bijzondere accenten van onder andere
strijkers, harp en piano net wat avontuurlijker dan we van haar gewend
zijn. Theyesandeye klinkt ook zeker voller dan we van Lou Rhodes gewend
zijn, maar toch is ook de vierde soloplaat van Lou Rhodes weer een hele
intieme plaat.
Dat
ligt deels aan de nog altijd redelijk ingetogen instrumentatie, maar
het is ook dit keer vooral de bijzondere stem van Lou Rhodes die het
meest bijdraagt aan het intieme karakter van haar muziek. Vergeleken met
de meeste andere folkies heeft Lou Rhodes een net wat minder helder en
soms zelfs wat doorleefd en gruizig stemgeluid, wat zorgt voor een uit
duizenden herkenbaar geluid.
Lou
Rhodes voorziet haar songs bovendien van net wat meer diepte en emotie,
waardoor een plaat van Lou Rhodes net wat meer met me doet dan al die
andere mooie folky platen die op het moment verschijnen.
Theyesandeye
is een plaat die uitstekend voldoet als sfeervolle plaat op de
achtergrond, maar de bijzondere songs van Lou Rhodes zijn toch het
mooist wanneer je er met volledige aandacht naar luistert. Vanaf dat
moment grijpt Theyesandeye je vast en laat de plaat niet meer los, want
wat gebeurt er veel op de nieuwe plaat van Lou Rhodes en wat is het
allemaal mooi en bijzonder.
Lou
Rhodes is er weer in geslaagd om een plaat te maken die met één been in
het verleden staat (en niet alleen in de folk maar zeker ook in de
klassieke singer-songwriter platen uit de jaren 70), maar die geen
moment gedateerd klinkt. Wat ze met Lamb doet is bij vlagen prachtig,
maar het solowerk van Lou Rhodes is van de eerste tot de laatste noot
wonderschoon. Prachtplaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Full Moon':
https://www.youtube.com/watch?v=Iw6WOJ05bAE
No comments:
Post a Comment