Mark Olson
is een muzikant die precies doet wat hij zelf wil. Hij verliet The
Jayhawks toen deze band net leek door te breken naar een groot publiek,
maakte vervolgens in een paar jaar tijd een aantal eigenzinnige en niet
altijd even geslaagde soloplaten (deels met zijn toenmalige vrouw
Victoria Williams en deels met zijn band The (Orginal Harmony Ridge)
Creekdippers), leverde hierna uit het niets een bescheiden meesterwerk
af (The Salvation Blues), zocht verrassend toch weer de samenwerking met
voormalig The Jayhawks collega Gary Louris en trad uiteindelijk zelfs
weer toe tot de band die inmiddels helaas wat over haar top heen is en
teert op successen uit het verleden.
De zoektocht
van Mark Olson naar een eigen uitlaatklep kon daarom niet lang op zich
wachten en krijgt nu vorm met het onlangs verschenen Good-bye Lizelle.
Direct
wanneer de eerste noten uit de speakers komen weet je dat Mark Olson
zijn inspiratie dit keer heeft gezocht en gevonden in de psychedelische
West-Coast muziek uit vervlogen tijden. De openingstrack van Good-Bye
Lizelle neemt je mee terug naar de jaren 60 en een groot deel van de
plaat houdt je vast in deze jaren 60.
Mark Olson
heeft Good-Bye Lizelle voor een belangrijk deel samen gemaakt met zijn
nieuwe levenspartner, de Noorse singer-songwriter Ingunn Ringvold, die
klinkt als een kruising tussen Grace Slick en Mama Cass Elliot. Het
tweetal reisde de afgelopen jaren over de wereld en nam uiteindelijk
songs op in met name uithoeken van Europa en bij voorkeur in
natuurparken.
De meeste
tracks op de plaat zijn zwaar psychedelisch en niet heel erg
toegankelijk; eigenlijk precies zoals we van Mark Olson inmiddels gewend
zijn. Als Mark Olson zijn eigen ding doet, doet hij dit echter ook met
hart en ziel, waardoor Good-Bye Lizelle een geïnspireerd klinkende plaat
is geworden.
Als je goed
luistert naar de tracks op de nieuwe plaat van Mark Olson hoor je dat
het psychedelische klankentapijt dat zo lijkt weggelopen uit de
Californische Summer Of Love is aangevuld met de lokale klanken van de
opnamelocaties, terwijl Olson hiernaast ook altijd zijn alt-country hart
laat kloppen en de muzikale erfenis van The Beatles, en dit keer vooral
George Harrison, in ere houdt.
Good-Bye
Lizelle is een plaat die tijd nodig heeft, net zoals bijna alle platen
die Mark Olson onder zijn eigen naam heeft uitgebracht, maar alle
geïnvesteerde tijd betaalt zichzelf ruimschoots terug. Zeker als je de
plaat wat vaker hoort valt veel op zijn plaats en kun je alleen maar
concluderen dat Mark Olson een ouderwets eigenzinnige maar ook ouderwets
goede plaat heeft gemaakt. Als je het mij vraagt stukken beter dan de
laatste platen van The Jayhawks.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Poison Oleander':
https://www.youtube.com/watch?v=msMbnwSZa6g
No comments:
Post a Comment