De Française
Isabelle Geffroy leverde als Zaz de afgelopen jaren twee platen af die
ik reken tot het beste dat de Franse popmuziek de afgelopen jaren heeft
voortgebracht.
Zowel op
haar titelloze debuut uit 2010 als op het twee jaar geleden verschenen
Recto Verso begon Zaz bij het klassieke Franse chanson en verrijkte ze
dit klassieke Franse chanson vervolgens met uiteenlopende en deels
eigentijdse invloeden.
Het leverde
twee platen op die de zon uitbundig deden schijnen, maar die er ook in
slaagden om de fantasie vrijwel continu te prikkelen.
Op Paris
blijft Zaz wat dichter bij het klassieke Franse chanson. Paris is een
plaat die zich laat beluisteren als de soundtrack bij de Woody Allen
film Midnight In Paris, waarin de hoofdrolspeler 's nachts terecht komt
in het Parijs uit de jaren 20 waarnaar hij overdag zo hevig verlangt. Paris
van Zaz is een eerbetoon aan Parijs en het is een eerbetoon dat vaak
even ver terug gaat in de tijd als de overigens aan te bevelen film van
Woody Allen. Luister naar Paris en je waant je in een andere tijd, maar steeds in dezelfde stad: Parijs.
Op Paris
vertolkt Zaz 13 klassiekers die op één of andere manier over Parijs
gaan. Voor iemand die niet heel goed thuis is in de Franse muziek, zoals
ik, zijn de meeste songs nieuw, maar Zaz vergrijpt zich net zo
makkelijk aan een platgetreden klassieker als Champs Elysées en komt er
nog mee weg ook.
Zaz laat
zich op Paris bijstaan door een heuse bigband, die in samenstellingen
van verschillend formaat bijdraagt aan de plaat en zorgt voor een
gloedvol en authentiek klinkend geluid. Zaz behoorde de afgelopen jaren
tot de meest succesvolle Franse artiesten en kon daarom flink wat geld
besteden. Zaz heeft zeker niet bezuinigd op de muzikanten en wist
hiernaast meerdere producers te strikken, onder wie zelfs de
legendarische Quincy Jones. Hiernaast wist ze ook nog eens Charles
Aznavour, een van Frankrijk beste zangers aller tijden, te verleiden tot
een duet.
Als Paris
echter één ding duidelijk maakt op Paris is het wel het feit dat het
eigenlijk niet zoveel uitmaakt met wie Zaz zich omringt of welke genres
ze vertolkt. Zaz blijft immers altijd Zaz en maakt van alle songs die ze
vertolkt haar eigen songs.
Paris
vermengt net als zijn twee voorgangers op subtiele wijze invloeden uit
de traditionele Franse chansons en muziek van recentere datum (al zijn
deze invloeden dit keer zoals gezegd beperkt, maar zeker niet afwezig)
en net als op deze voorgangers is het de stem van Zaz die de meeste
indruk maakt.
Vergeleken
met haar eerste twee platen is Zaz nog veel beter gaan zingen en heeft
ze bovendien een nog duidelijker eigen geluid. Het is een geluid waarin
de emotie domineert. Zaz beschikt over het vermogen om de luisteraar mee
te slepen in haar wereld en sleept je op Paris zo het Parijs uit een
ver verleden in met een stem die ook blues klassiekers zou kunnen
zingen.
Ik had op
voorhand mijn twijfels over de combinatie van Zaz met een complete
bigband, maar het resultaat is prachtig. De hoge dosis nostalgie van
Paris hoeft Zaz voor mij niet voor eeuwig vast te houden, maar deze ene
keer pakt het bijzonder fraai uit. In het rijtje Franse platen in mijn
platenkast overheerste Zaz de afgelopen jaren met twee hele bijzondere
platen. Inmiddels zijn dit er drie. Een enkeltje Parijs voor een
habbekrats en je bent er zo.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Paris sera toujours Paris':
https://www.youtube.com/watch?v=tmiI98EG1Fo
No comments:
Post a Comment