“I am a
Toronto girl. I have been singing and circling around song writing for
most of my life; wondering about inspiration and where good songs come
from. J.S. Bach wrote music when he was happy, but I think he might
have been the only one! Most of the musicians I love wrote when they
were sad, and I’m no different, having been through some big personal
challenges in the last 2 years. Many great songwriters have described
songs as emerging from an unseen realm that binds us all together.
Spiral Road is my first record, and it comes from that place. I love
traditional country roots music and many of the songs on Spiral Road
bear those influences. I am grateful for the songs, which are like gifts
in mourning. I really hope you enjoy my record!”.
Het
bovenstaande was een week of wat geleden mijn introductie tot Spiral
Road van de Canadese singer-songwriter Suzanne Jarvie. Het is een
introductie die direct sympathie opriep voor Suzanne Jarvie, maar het is
ook een introductie die me heel nieuwsgierig maakte naar haar
debuutplaat. Het bleek al heel snel een debuutplaat die me wist te raken. In het begin voorzichtig, later steeds dieper.
De
introductie van Suzanne Jarvie geeft al voor een belangrijk deel prijs
wat je kunt verwachten bij beluistering van Spiral Road. Suzanne Jarvie
houdt van traditionele Amerikaanse rootsmuziek met flink wat invloeden
uit de country en schrijft vooral songs over de minder mooie momenten in
het leven. Hiermee onderscheidt Suzanne Jarvie zich nog niet
onmiddellijk van een heel contingent weemoedige singer-songwriters in
het rootssegment, maar dat doet ze wel met haar songs, met de muziek op
haar debuut en met haar stem.
Laat ik
met de laatste beginnen. Bij beluistering van Spiral Road, moest ik en
paar keer aan Lucinda Williams denken en dat is een pré. Suzanne Jarvie
beschikt over een stem met kracht en emotie. Het is een stem die durft
te stralen, maar ook kwetsbaar durft te zijn, wat de songs op Spiral
Road een bijzondere lading geeft.
Die lading
wordt versterkt door de verzorgde instrumentatie op de plaat en warme
en heldere productie van de plaat. Suzanne Jarvie heeft flink wat
bevriende muzikanten opgetrommeld voor haar debuut, onder wie de
legendarische Holmes Brothers, en deze zetten een mooi en buitengewoon
gevarieerd rootsgeluid neer, dat eigenlijk in iedere song anders klinkt
en dat varieert van ingetogen en akoestisch tot veel voller en
elektrisch. Het vraagt wat van een producer om dit allemaal in goede
banen te leiden, maar ene Hugh Christopher Brown heeft dit prima gedaan
en Spiral Road voorzien van een gloedvol geluid.
Hiermee
ben ik er nog niet, want ook de songs op Spiral Road zijn van hoog
niveau. Suzanne Jarvie maakt van haar hart geen moordkuil en vertelt op
haar debuut het ene na het andere indringende verhaal. Het komt allemaal
hard aan, maar ach wat is het allemaal mooi en bijzonder.
Op basis
van het verhaaltje van Suzanne Jarvie was ik al vrijwel om, maar
inmiddels ben ik helemaal stuk van deze prachtplaat. In Nederland
voorlopig een obscure parel, maar dat moest haast wel gaan veranderen.
Spiral Road van Suzanne Jarvie steekt immers boven het maaiveld uit en
niet zo'n beetje ook.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar Spiral road luisteren en de cd kopen:
http://suzannejarvie.bandcamp.com/releases
"Sophie" boven de recensie moet "Suzanne" zijn.
ReplyDeleteErwin