zondag 17 februari 2019

Foxhole Prayers. Vanessa Peters

Vanessa Peters maakt inmiddels al een aantal jaren jaarlijstjesplaten en ook Foxhole Prayers is er weer een.

Ik was altijd al wel gecharmeerd van de platen van de Texaanse singer-songwriter Vanessa Peters, maar de laatste twee vond ik goed genoeg voor mijn jaarlijstje. Daar kan Foxhole Prayers ook zomaar opduiken, want wat heeft Vanessa Peters weer een geweldige serie songs afgeleverd. Het zijn songs op het snijvlak van pop, rock en roots en het zijn songs die de zon uitbundig laten schijnen en genadeloos verleiden. Het budget voor Foxhole Prayers was ongetwijfeld beperkt, maar dat hoor je geen moment. De instrumentatie is mooi en doeltreffend en Vanessa Peters heeft een stem om van te houden. Prachtplaat als je het mij vraagt.

Vanessa Peters is een Amerikaanse singer-songwriter, die inmiddels al een jaar of vijftien platen maakt en minstens even lang met enige regelmaat te vinden is op de Amerikaanse en Europese podia. Ze opereerde een tijd vanuit Denemarken en een tijd vanuit Italië, maar lijkt nu weer teruggekeerd naar haar thuisbasis in Dallas, Texas.
 
Heel bekend is Vanessa Peters nog niet geworden met haar muziek en dat is jammer. Heel jammer zelfs. De Amerikaanse singer-songwriter maakt immers muziek van een zeer hoog niveau en het is volgens mij muziek die een breed publiek aan moet kunnen spreken.
 
Ik vind de platen van de Texaanse singer-songwriter al vanaf het prille begin interessant, maar de afgelopen jaren heeft Vanessa Peters een enorme sprong gemaakt. With The Sentimentals schaarde ik onder de beste platen van 2015 en een jaar later deed ik hetzelfde met The Burden Of Unshakeable Proof, dat ik nog altijd met grote regelmaat uit de kast trek. Het zijn twee prachtplaten die nu serieuze concurrentie krijgen van Foxhole Prayers, dat vorige maand al in de Verenigde Staten werd uitgebracht en nu dan ook eindelijk in Nederland te beluisteren is via de streaming media diensten.
 
Vanessa Peters is met haar platen de afgelopen jaren wat opgeschoven van roots naar pop en rock en trekt deze lijn door op Foxhole Prayers. The Burden Of Unshakeable Proof vergeleek ik twee jaar geleden met de muziek van Aimee Mann en dat is ook een naam die opduikt bij beluistering van de nieuwe plaat van Vanessa Peters. Nu is Aimee Mann een van mijn favoriete vrouwelijke singer-songwriter, maar Vanessa Peters is zo langzamerhand even goed.
 
Ook Foxhole Prayers staat weer vol met songs waar je vrijwel onmiddellijk van gaat houden en die na één keer horen zijn opgeslagen in het geheugen. Het zijn songs met invloeden uit de pop en de rock met hier en daar een vleugje roots en het zijn volstrekt tijdloze songs, die je al jaren lijkt te kennen.
 
Alleen hiermee is Vanessa Peters al aardig op weg richting een goede plaat, maar de muzikante uit Texas heeft nog veel meer te bieden. Ook Foxhole Prayers is weer een plaat die de zon fel laat schijnen, maar het is ook een plaat die veel interessanter is dan bij vluchtige beluistering het geval lijkt. Vanessa Peters heeft slechts bescheiden middelen tot haar beschikking, maar ook Foxhole Prayers is weer een verzorgd klinkende plaat met een even doeltreffende als fraaie instrumentatie, waarin vooral het geweldige en veelkleurige gitaarwerk opvalt.
 
Vanessa Peters varieert op haar nieuwe plaat flink met invloeden en stijlen, waardoor alle songs net wat anders klinken. Soms schuift ze nadrukkelijk op richting roots, maar ook de uithoeken van pop en rock worden verkend op Foxhole Prayers. De nieuwe plaat van Vanessa Peters is een plaat die indruk maakt met de songs, die ook nog ergens over gaan, en met de instrumentatie en productie, maar ook de stem van de Amerikaanse muzikante spreekt mij zeer aan en tilt de plaat nog een flink stuk verder omhoog.
 
Het komt voor mij allemaal niet als een verrassing, want Vanessa Peters maakt al jaren prachtplaten. Ook Foxhole Prayers is er weer een en het is er een die me minstens net zo dierbaar gaat zijn als de twee jaarlijstjesplaten die er aan vooraf gingen.

Erwin Zijleman

Je kunt Foxhole Prayers hier beluisteren en kopen:

https://vanessapeters.bandcamp.com/album/foxhole-prayers

or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:

https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g

Geen opmerkingen:

Een reactie posten