Soccer Mommy, het alter ego van de uit Nashville afkomstige Sophie Allison, maakte vorig jaar indruk met Collection.
De
plaat duurde nog geen half uur en verzamelde een aantal van de songs
die, de op dat moment in New York woonachtige, Sophie Allison eerder via
bandcamp had uitgebracht.
Het
betrof songs die de jonge Amerikaanse singer-songwriter in haar
slaapkamer had opgenomen, waardoor het etiket ‘bedroom pop’ op de plaat
werd geplakt. (Lees hier wat Erwin vond van 'Collection': http://wonomagazine.blogspot.com/2017/11/collection-soccer-mommy.html)
Het
was een vlag die de lading uitstekend dekte, want de songs van Soccer
Mommy ontleenden een deel van hun kracht aan de intimiteit die Sophie
Allison in haar muziek wist vast te leggen, al maakte de muzikante uit
Nashville ook indruk met prima songs.
Collection
deed me denken aan de muziek van onder andere Jay Som, Japanese
Breakfast, Amy O, Girlpool, Palehound, aan de eerste platen van
Waxahatchee, uit een iets verder verleden aan de donkere songs van Julie
Doiron, maar de muziek van Soccer Mommy had op Collection ook zeker
raakvlakken met 90s bands als Throwing Muses en Belly en met de platen
van Juliana Hatfield. Het zijn allemaal namen die ook weer opduiken bij
beluistering van Clean.
De
nieuwe plaat van Soccer Mommy bevat tien songs en duurt net wat langer
dan Collection. Het is een plaat die duidelijk in het verlengde ligt van
zijn voorganger en dat is best bijzonder. Sophie Allison nam haar songs
dit keer immers niet in haar slaapkamer op, maar ging met een band en
producer Gabe Wax de studio in.
Gabe
Wax verdiende zijn sporen, grotendeels als technicus, op de platen van
The War On Drugs, Cass McCombs, Beirut en Wye Oak en laat op Clean horen
dat hij ook als producer uitstekend uit de voeten kan. Clean klinkt
absoluut voller dan Collection, maar gelukkig heeft Sophie Allison de
intimiteit van haar vorige plaat behouden en zou ook Clean best in haar
slaapkamer kunnen zijn opgenomen.
Vergeleken
met Collection valt Clean niet alleen op door een wat voller en rijker
geluid, wat de songs van de Amerikaanse singer-songwriter voorziet van
wat meer kleur en glans, en met net wat meer invloeden uit de rock, maar
zeker ook door net wat meer uitgekristalliseerde songs.
Het
zijn songs waarin Soccer Mommy wederom graaft in haar persoonlijke
leven, waarin mislukte relaties een grote rol spelen. Het zorgt voor een
licht melancholische ondertoon, maar de intieme popliedjes van Soccer
Mommy zijn ook zeker geschikt om je aan te warmen op deze koude dagen.
Clean
doet me, nog wat meer dan zijn voorganger, denken aan de platen van
Juliana Hatfield, die er net als Soccer Mommy altijd in slaagt om
donkere wolken en zonneschijn samen te laten komen in haar songs. Het
zijn de songs waarmee Soccer Mommy zich uiteindelijk kan onderscheiden
van de meeste van haar soortgenoten, al vind ik ook haar stem
bovengemiddeld goed en vooral aangenaam.
Met Clean
treedt Soccer Mommy wat mij betreft in de voetsporen van onder andere
Phoebe Bridgers en Julien Baker, voor mij de grootste verrassingen van
2017, al is de muziek van Sophie Allison wel wat zonniger. Collection
stond vorig jaar nog bol van de belofte, maar met Clean maakt Soccer
Mommy de belofte echt meer dan waar.
Erwin Zijleman
Je kunt Clean hier beluisteren en kopen:
https://sopharela.bandcamp.com/album/clean
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment