De
Nieuw-Zeelandse muzikant Marlon Williams maakte precies twee jaar
geleden diepe indruk met een plaat die zich nauwelijks in een hokje liet
duwen en rijkelijk citeerde uit de geschiedenis van de popmuziek.
Ik
noemde in mijn recensie van de tweede plaat van de muzikant uit
Christchurch (en hiervoor Lyttelton) flink wat namen, waaronder die van
Elvis Presley, The Beach Boys, The Byrds, Townes van Zandt, Jeff
Buckley, Nick Drake, Roy Orbison en Nick Cave. (Lees hier: http://wonomagazine.blogspot.com/2016/08/marlon-williams-2-marlon-williams.html. Lees hier de recensie van Wo.: http://wonomagazine.blogspot.com/2016/03/marlon-williams-marlon-williams.html)
Het
is een zeer imposant rijtje namen, maar het was nog niet genoeg om
volledig recht te doen aan de mix van folk en rock ’n roll die Marlon
Williams op zijn titelloze plaat presenteerde. De
muziek van de Nieuw-Zeelandse muzikant klonk volstrekt tijdloos, maar
het geluid van Marlon Williams was ook zeker eigentijds en eigenzinnig.
De
precies twee jaar geleden verschenen plaat heeft de lat bijzonder hoog
gelegd voor de opvolger, maar Make Way For Love gaat er met speels gemak
overheen. En hoe.
Ook op Make Way For Love kiest Marlon Williams voor een donker geluid. Het
is een geluid dat wat spookachtig aandoet dankzij een donkere
onderlaag, maar deze wordt vervolgens prachtig versierd met gitaarlijnen
vol galm en met gloedvolle strijkers en blazers en synths, die gelukkig
subtiel worden ingezet.
De
belangrijkste inspiratiebronnen van Marlon Williams lijken nog steeds
in de jaren 50 te liggen. Veel songs op de plaat schuren dicht tegen die
van Elvis Presley en vooral tegen die van Roy Orbison aan. Make Way For
Love roept ook zeker associaties op met de platen van Chris Isaak, maar
die haalde de mosterd natuurlijk ook in de jaren 50. Ik
hou altijd wel van de galmende gitaren die in de jaren 50 gemeengoed
waren en ook op de nieuwe plaat van Marlon Williams klinken ze werkelijk
fantastisch.
Een
donker maar ook open geluid als op Make Way For Love vraagt om een
groot zanger en dat is Marlon Williams. De Nieuw-Zeelandse
singer-songwriter zingt prachtig ingetogen, maar ook vol gevoel, wat je
prachtig hoort wanneer je de volumeknop net wat verder open draait. De
nieuwe plaat van Marlon Williams is nog wat sfeervoller en ingetogener
dan zijn voorganger, waardoor zijn bijzondere stem alleen maar meer
indruk maakt.
Marlon
Williams haalt de mosterd misschien voor een belangrijk deel in de
jaren 50, maar is er ook in geslaagd om een eigentijds klinkende plaat
te maken, die er stiekem toch weer allerlei invloeden bijsleept,
waardoor het rijtje namen aan het begin van deze recensie volledig kan
worden gehandhaafd, maar ook kan worden aangevuld met de naam van
Richard Hawley en soms, en vooral wanneer de piano domineert, met die
van Antony (of Anohni), terwijl de plaat ook zo achter een David Lynch
film of tv-serie kan worden geplakt.
Marlon
Williams stort 11 songs lang zijn leed over ons uit, maar doet dat in
songs die overlopen van schoonheid. En als je dan denkt dat het echt
niet meer mooier kan, schuift aan het eind van de plaat landgenoot
Aldous Harding aan voor een duet dat dwars door de ziel snijdt. Wat een
bijzondere en bloedstollend mooie plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt Make Way For Love hier beluisteren en het album kopen:
https://marlonwilliams.bandcamp.com/album/make-way-for-love
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment