Een
jaar of 15 geleden kwam ik tijdens een road trip in de Verenigde Staten
door plotseling slecht weer in Spokane, Washington, terecht.
Het
desolate trailer park waar ik noodgedwongen een dag moest doorbrengen
behoort zeker niet tot mijn mooiste reisherinneringen, maar toch denk ik
bij Spokane vooral aan iets heel moois.
Dat
is zeker niet de verdienste van de provinciestad in de grote leegte van
de Verenigde Staten, maar van de gelijknamige band van regisseur Rick
Alverson, die met zijn band Spokane tussen 2000 en 2007 een handvol
platen vol aardedonkere, beeldende en wonderschone sadcore maakte. Het
zijn overigens platen die veel meer aandacht verdienen dan ze destijds
kregen.
Sinds
het laatste wapenfeit van Spokane een jaar of tien geleden heeft Rick
Alverson zich geconcentreerd op zijn werk als regisseur, maar onlangs
keerde hij terug met een nieuwe band, Lean Year.
Het
titelloze debuut van Lean Year wordt gedragen door de zich langzaam
voortslepende en beeldende klanken die ook de muziek van Spokane
typeerden en deze fraaie klanken krijgen vervolgens gezelschap van de
mooie, ingetogen en vooral bijzondere vocalen van zangeres Emilie Rex.
Op
deze vocalen kom ik later terug, want de instrumentatie op het debuut
van Lean Year verdient meer aandacht dan de korte typering hierboven.
Net als bij Spokane heeft Rick Alverson een voorkeur voor muziek die van
het etiket slowcore of sadcore kan worden voorzien, maar Lean Year
kleurt haar muziek voller in dan gebruikelijk in dit genre.
In
meerdere songs duiken klassiek aandoende arrangementen van strijkers en
blazers op, maar Lean Year is ook niet vies van zweverige elektronische
klanken en biedt hiernaast ruimte aan de drie-eenheid van gitaar, bas
en drums. Door
het rijke instrumentarium gebeurt er van alles op het debuut van Lean
Year, maar toch durf ik de muzikale inkleuring op de plaat sober te
noemen.
Boven op het sobere en vooral stemmige instrumentarium komt de bijzondere stem van Emilie Rex. Het
is een stem waar ik bij eerste beluistering van de plaat flink aan
moest wennen, maar de hoge en soms wat onvast klinkende stem van Emilie
Rex past uiteindelijk prachtig bij het veelkleurige en sfeervolle
instrumentarium op de plaat en zorgt voor de contrasten die de muziek
van Lean Year zo interessant maken.
Vanwege
de wisseling van de seizoenen schieten de donkere en wat weemoedige
albums momenteel als paddenstoelen uit de grond, maar het debuut van
Lean Year vind ik een stuk interessanter dan de meeste andere platen die
in dit genre zijn verschenen de laatste tijd.
In
muzikaal opzicht is de muziek van Lean Year een stuk spannender en
bezwerender, maar ook het beeldend vermogen van de muziek van de band
uit Richmond, Virginia, is vele malen groter dan bij de concurrentie. De
bijzondere stem van Emilie Rex zweeft op fascinerende wijze door het
betoverend mooie muzikale landschap van Lean Year en voorziet de plaat
van alleen maar meer toverkracht.
Het
kleurt uiteraard prachtig bij de recente herfstdagen, maar de pure
schoonheid van de muziek van Lean Year is uiteindelijk volstrekt
tijdloos.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren en Lean Year aanschaffen:
https://leanyear.bandcamp.com
No comments:
Post a Comment