Choir
Of The Mind van Emily Haines & The Soft Skeleton heeft een aantal
weken op de stapel gelegen en ik weet eigenlijk niet zo goed waarom.
Ik
heb vrijwel alle platen die ze als frontvrouw van de Canadese band
Metric heeft gemaakt hoog zitten, zat altijd op het puntje van de stoel
als ze bijdroeg aan de platen van Broken Social Scene en heb een
speciaal plekje in mijn hart ingeruimd voor haar eerste soloplaat Knives
Don't Have Your Back uit 2006.
Bij
snelle beluistering van haar onlangs verschenen tweede soloplaat Choir
Of The Mind was ik bovendien direct onder de indruk, maar desondanks
leek de plaat maar niet van de stapel te komen. Gelukkig is een aantal
lezers blijven aandringen en heb ik op een regenachtige
avond eens goed de tijd genomen voor de nieuwe plaat van Emily Haines en
haar band The Soft Skeleton.
Die
regenachtige avond heeft zeker bijgedragen aan het resultaat, want
Emily Haines heeft een verrassend ingetogen en stemmige plaat
afgeleverd. Centraal op Choir Of The Mind staat een stokoude piano uit
1850, die de basis vormt voor het grootste deel van de instrumentatie op
de plaat. Veel tracks op de plaat moeten het doen met vol en warm maar
ook wat melancholisch klinkend pianospel en de aangename maar ook wat
lieflijk klinkende stem van Emily Haines, die vaak in meerdere lagen uit
de speakers komt.
Het
zorgt voor de meest ingetogen en intieme momenten op een plaat die af
en toe ook veel voller kan klinken en dan een flink ander geluid laat
horen. Het contrast tussen het uiterst sobere en juist erg vol klinkende
geluid op de nieuwe plaat van Emily Haines & The Soft Skeleton
voorziet de plaat van dynamiek en spanning en zorgt er voor dat Choir Of
The Mind niet gaat vervelen.
Persoonlijk
heb ik absoluut een zwak voor de spaarzaam georkestreerde songs waarin
de piano heerlijk voortkabbelt en Emily Haines verleidt met de zo van
haar bekende zwoele vocalen. Het klinkt op het eerste gehoor misschien
wat sober en eenvoudig, maar Emily Haines geeft een bijzondere draai aan
al haar songs en slaagt er in om de spanning prachtig op te bouwen, ook
wanneer ze alleen de beschikking heeft over een stokoude piano en haar
stem.
Dat
opbouwen van de spanning gaat natuurlijk nog makkelijker en beter
wanneer ze haar songs, samen met Metric collega James Shaw, voorziet van
spannende arrangementen, die de spaarzaam ingekleurde songs in één keer
kunnen voorzien van sprookjesachtige en vol klinkende geluidstapijten.
Ik
was eigenlijk direct overtuigd van de mooie klanken en de al even mooie
zang op Choir Of The Mind, maar Emily Haines heeft ook dit keer een
plaat gemaakt die knapper in elkaar steekt dan je bij eerste
beluistering zult vermoeden. Wanneer je de nieuwe plaat van Emily Haines
& The Soft Skeleton vaker beluistert komen de songs stuk voor stuk
tot leven en groeit de schoonheid en intensiteit van de plaat.
Op
voorhand was er al geen enkele reden om te twijfelen aan de kwaliteit
van de muziek van Emily Haines en de Canadese muzikante maakt het ook
dit keer makkelijk waar. Ga dat horen dus.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Planets':
https://www.youtube.com/watch?v=6hFVJ_2GU_o
No comments:
Post a Comment