De Amerikaanse singer-songwriter Nicole Atkins bouwt sinds 2007 aan een werkelijk prachtig oeuvre.
Het
is een oeuvre dat de meeste muziekliefhebbers vooralsnog helaas is
ontgaan, maar iedereen die Neptune City uit 2007, Mondo Amore uit 2011
en Slow Phaser uit 2014 (lees de recensie van Wo. hier: http://wonomagazine.blogspot.nl/2014/07/slow-phaser-nicole-atkins.html) niet heeft laten liggen, weet dat Nicole Atkins
een muzikante is om te koesteren.
Op
het onlangs verschenen Goodnight Rhonda Lee zet de singer-songwriter
uit Neptune, New Jersey, een volgende stap. De vierde van Nicole Atkins
is wat mij betreft haar beste, wat overigens niet af doet aan de
torenhoge kwaliteit van haar eerste drie platen.
Op
deze eerste drie platen was Nicole Atkins niet erg stijlvast. Het ene
moment koos ze voor pure pop en pop-noir, maar de platen van de
Amerikaanse muzikante experimenteerden ook met invloeden uit onder
andere de soul, psychedelica, blues en jazz.
Voor
Goodnight Rhonda Lee toog Nicole Atkins samen met het producers
collectief Niles City Sound naar een studio in Fort Worth, Texas, om
daar een volstrekt tijdloze rootsplaat op te nemen. Goodnight Rhonda Lee
staat bol van de invloeden uit de blues, country, gospel, jazz en funk,
maar het zijn invloeden uit de soul die domineren op de vierde plaat
van Nicole Atkins.
Goodnight
Rhonda Lee is voorzien van een instrumentatie en productie die zo
lijken weggelopen uit een ver verleden en hier en daar wel wat doen
denken aan de platen die Phil Spector in zijn beste dagen produceerde.
De plaat bevat flink wat echo’s uit de rootsmuziek zoals die in de jaren
50 en 60 werd gemaakt in het diepe Zuiden van de Verenigde Staten en
slaat zich direct bij eerste beluistering als een warme deken om je
heen.
Het
is een instrumentatie die vraagt om een heerlijk soulvolle strot en
daarvoor ben je bij Nicole Atkins zeker aan het juiste adres. De
singer-songwriter maakte op haar eerste drie platen al flink wat indruk
met haar geweldige stem, maar op Goodnight Rhonda Lee trekt ze alle
registers open.
Het
is een stem die zo nu en dan raakt aan die van Neko Case, maar ook
Maria McKee, k.d. lang en flink wat grote soul- en country-zangeressen
uit een ver verleden dragen zinvol vergelijkingsmateriaal aan.
Goodnight
Rhonda Lee laat zich in eerste instantie beluisteren als een vrijwel
onweerstaanbare portie retro country-soul, maar wanneer je de plaat
vaker hoort kruipen de songs van Nicole Atkins door haar fantastische
zang een voor een onder de huid.
Goodnight
Rhonda Lee is een verrassend veelzijdige plaat, die steeds kiest voor
een net wat andere instrumentatie. Dat vraagt flink wat van de stem van
Nicole Atkins, maar de Amerikaanse kan in alle genres die ze op haar
vierde plaat aanraakt uit de voeten en levert bijna achteloos het ene na
het andere vocale hoogstandje af.
Het
levert een plaat op die Nicole Atkins eindelijk maar eens de aandacht
en waardering op moet gaan leveren die ze inmiddels al tien jaar zo
verdient.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar Goodnight Rhonda Lee luisteren en het album kopen:
https://nicoleatkins.bandcamp.com/album/goodnight-rhonda-lee
No comments:
Post a Comment