De
uit Brooklyn, New York, afkomstige band Grizzly Bear verruilde met het
in 2009 verschenen Veckatimest de status van cultband voor die van één
van de smaakmakers in de indie-scene en wist deze status met het in 2012
verschenen Shields moeiteloos vast te houden. (Lees hier de recensie van Wo.: http://wonomagazine.blogspot.nl/2012/10/shields-grizzly-bear.html)
De
band deed dit zonder al teveel concessies te doen, waardoor ook Shields
weer klonk als een omgevallen platenkast van een muziekliefhebber met
een opvallend brede smaak.
De band heeft vervolgens de tijd genomen voor de opvolger van Shields en komt pas vijf jaar later met Painted Ruins.
Het
is een plaat die net wat anders klinkt dan zijn voorgangers, al is de
veelheid aan invloeden gelukkig gebleven. Painted Ruins opent met
pastorale klanken waarvoor Elbow zich niet zou schamen, maar slaat
vervolgens al snel om in zwoele 70s pop vol mooie details, waaronder
hele mooie gitaarlijnen.
In
de tweede tracks zwellen de synths aan en lijkt Grizzly Bear te citeren
uit de 80s synthpop, maar het is wel synthpop die wordt gecombineerd
met de wonderschone zang, waarmee de band al sinds haar debuut indruk
maakt.
In
de derde track kiest Grizzly Bear voor een net wat experimenteler
geluid, waarin flarden Elbow en beetje progrock en psychedelica worden
gecombineerd met prachtige harmonieën en zo laat iedere track iets
nieuws en verrassends horen.
De
muziek van Grizzly Bear is nog altijd een vat vol invloeden of zelfs
een vat vol tegenstrijdigheden, maar Painted Ruins strijkt geen moment
tegen de haren in. De band heeft de tijd genomen om de prachtige vocalen
op de plaat te combineren met een al even mooie instrumentatie. Het
is een instrumentatie vol betoverend mooie gitaarlijnen en benevelende
synths, maar het is ook een instrumentatie vol subtiele details en
verrassende wendingen.
Waar
de keuze voor een wat toegankelijker geluid op de laatste plaat van The
Arcade Fire zorgt voor betrekkelijk kleurloze pop, is Painted Ruins een
plaat die sprankelt en betovert. Het is prachtig hoe Grizzly Bear er op
haar nieuwe plaat in slaagt om gitaren en synths in harmonie te brengen
en het is indrukwekkend hoe de band experimenteerdrift combineert met
het vermogen om songs te schrijven die zich als een warme deken om je
heen slaan.
Het
levert songs op die citeren uit het werk van Crosby, Stills & Nash
of The Beach Boys, maar vervolgens worden voorzien van een klankentapijt
dat qua avontuur en schoonheid zeker niet onder doet voor dat van
Radiohead of dat van Talk Talk in haar latere jaren.
Zeker
wanneer het volume wat wordt opgeschroefd of de plaat met de
koptelefoon wordt beluisterd, wordt duidelijk wat een knap geluid
Grizzly Bear in elkaar heeft gesleuteld op haar nieuwe plaat. Een aantal
decennia popmuziek worden door de band aan elkaar gesmeed en vervolgens
getransformeerd in een geluid dat alleen maar uit het heden kan komen.
Iedere
keer dat ik de plaat hoor, hoor ik weer nieuwe dingen op Painted Ruins.
Een vleugje Beatles, een beetje postpunk, hier en daar wat synthpop,
een paar bevliegingen uit de progrock, een flinke wolk psychedelica,
pure chamber pop of toch weer onnavolgbare indie-pop.
Painted
Ruins van Grizzly Bear is een plaat die direct vermaakt en verbaast,
maar de ware schoonheid komt pas aan de oppervlakte wanneer je de plaat
voor de zoveelste keer hoort. Nog een beetje doorgroeien en het
predicaat meesterwerk komt binnen bereik.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Acquarian':
https://www.youtube.com/watch?v=OnBRexDwtDI
No comments:
Post a Comment