Het is
iedere keer weer even afwachten waar Natasha Khan mee op de proppen
komt, maar dat de platen die ze uitbrengt als Bat For Lashes heel goed
zijn is inmiddels al lang geen verrassing meer.
Op The Bride
hebben we vier jaar moeten wachten, maar sinds de eerste noten van de
plaat uit de speakers kwamen ben ik geïntegreerd door de vierde plaat
van Bat For Lashes.
The Bride is
een conceptplaat over een bruid die bij het altaar tevergeefs wacht op
haar aanstaande echtgenoot, omdat deze op weg naar de kerk bij een auto
ongeluk om het leven is gekomen. De bruid besluit vervolgens om alleen
op huwelijksreis te gaan en doet verslag van haar emoties. Het zijn de ingrediënten voor een prima keukenroman, maar gelukkig maakt Natasha Khan er een echt kunststukje van.
The Bride
is door de thematiek vaak wat zwaar aangezet en dat past wel bij de
prachtige stem van de zangeres met Pakistaanse en Britse roots. De
geweldige stem van Natasha Khan wordt op The Bride omgeven door een
verrassend veelzijdig instrumentarium. Een aantal tracks doet bijna
klassiek aan, maar Bat For Lashes strooit op The Bride ook driftig met
speelse elektronica of met stemmige gitaren.
Door het
steeds weer anders klinkende instrumentarium valt er op The Bride van
alles te beleven. De klanken zijn vaak donker en stemmig, maar hier en
daar breken de donkere wolken open en waait een veelkleurig
klankentapijt breed uit.
Hoe mooi
de instrumentatie ook is, alles staat in dienst van de vocalen van
Natasha Khan die op indrukwekkende wijze in de huid van de betreurde
bruid kruipt. Natasha Khan doet dit afwisselend op zeer intieme en op
zeer theatrale wijze, maar het blijft smaakvol, ook als alle registers
open gaan.
The Bride
is het mooist als je je volledig op laat slokken door de plaat en alle
emoties van de bruid doorleeft. Zeker met de koptelefoon blijf je je
verbazen over de volle maar ook subtiele instrumentatie en groeit de
bewondering voor de prachtige vocalen op de plaat.
Het maakt
Natasha Khan niet zoveel uit of ze de strijd aan moet gaan met een vol
elektronisch klankentapijt of haar stem tegen een subtiel gitaarloopje
(dat één keer stevig is geïnspireerd door Fleetwood Mac’s Albatross) aan
mag vlijen. De zang is altijd even emotievol en trefzeker en tilt de
prachtige klinkende plaat iedere keer naar een nog wat hoger niveau.
De Britse
muziekpers kan voor The Bride prachtwoorden als ‘haunting’ en
‘bewitching’ uit de kast trekken, ik moet het doen met bezwerend en
betoverend. Het doet de pracht en emotie van The Bride van Bat For
Lashes net wat tekort. Wat een indrukwekkende plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar In God's House'':
https://www.youtube.com/watch?v=XBjuJbvqm_Y
No comments:
Post a Comment