PopMatters grossiert dit
jaar in mooie jaarlijstjes, maar mijn grootste ontdekking komt toch uit
het lijstje met de 10 meest over het hoofd geziene platen van 2013. Uit
deze top 10 heb ik er eerlijk gezegd negen over het hoofd gezien,
terwijl nummer 10 (Emily Jane White) al een tijdje geduldig op de stapel
ligt te wachten (maar daar nog wel een keer af komt). Het meest onder
de indruk ben ik echter van de nummer 1 uit de lijst: Blue Rider van
Zachary Cale. Zachary Cale (geen familie van John of J.J.) is een niet
meer zo heel jonge Amerikaanse singer-songwriter (35+ in ieder geval)
die tot dusver een aantal platen heeft gemaakt. Blue Rider verscheen
eerder dit jaar en is echt een hele mooie. De openingstrack van Blue
Rider begint met fraai akoestisch fingerpicking gitaarspel, waaraan wat
donkere elektronische klanken zijn toegevoegd. Als Zachary Cale begint
te zingen denk je even met een jonge Dylan te maken te hebben, maar dat
is een associatie die bij mij net zo snel verdween als hij gekomen was.
Zachary Cale maakt sobere muziek, maar door het volle gitaarspel en de
subtiele accenten op de achtergrond (zowel akoestisch als elektronisch)
klinkt het zeker niet kaal. De combinatie van het gitaarspel op de
voorgrond en de donkere klanken op de achtergrond geven de muziek van
Cale een bijzondere spanning, die mooi past bij zijn bijzondere stem. De
gebruikte ingrediënten zijn in vrijwel alle tracks gelijk, maar toch is
Blue Rider een hele spannende plaat, die steeds weer net wat andere
dingen laat horen. Zachary Cale maakt geen singer-songwriter muziek die
het goed doet op de achtergrond. Hiervoor zitten zijn songs te
ingewikkeld in elkaar en gebeurt er teveel in de songs van de Amerikaan.
Blue Rider doet hier en daar wel wat denken aan Kurt Vile en zeker aan
Richard Buckner, maar persoonlijk hoor ik ook wel wat van Elliott Smith,
al is het aantal verschillen tussen de drie genoemde muzikanten en
Zachary Cale aanzienlijk groter dan het aantal overeenkomsten. Blue
Rider lijkt een achteloos opgenomen akoestische plaat, maar bewust of
onbewust is er veel aandacht besteed aan de productie van de plaat. Blue
Rider klinkt opvallend ruimtelijk en heeft vaak een bijna bezwerend
karakter, zeker wanneer de akoestische gitaar, de toegevoegde accenten
en de stem van Zachary Cale elkaar versterken. Naarmate je de plaat
vaker hoort zal je merken dat er steeds meer op zijn plaats valt,
waardoor de plaat van Zachary Cale nog lang aan kracht en intensiteit
blijft winnen. Blue Rider is zo’n plaat die je zonder een zetje in de
goede richting nooit op zal pakken, want de plaat heeft dit jaar
nauwelijks aandacht gekregen. Ik ben heel erg blij dat ik de plaat toch
nog hen opgepikt, want Blue Rider van Zachary Cale behoort absoluut tot
de meest bijzondere platen van het muziekjaar 2013 en is, zoals
PopMatters terecht aangeeft, een jaarlijstjesplaat. Liefhebbers van
singer-songwriters die ook geregeld een rondje buiten de gebaande paden
maken en die muziek maken die is geïnspireerd door het verleden maar
alleen maar uit het heden kan komen, zullen hopelijk net zo aangenaam
verrast zijn als ik door het buitengewoon fascinerende Blue Rider van
Zachary Cale.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Hold fast'.
No comments:
Post a Comment