De naam Ed Askew zal bij
de meeste muziekliefhebbers geen belletje doen rinkelen, maar in kleine
kring is de Amerikaan inmiddels al een aantal decennia een cultfiguur.
Ed Askew dankt zijn cultstatus aan het in 1968 verschenen Ask The
Unicorn, lange tijd de enige plaat die hij uitbracht, en aan zijn
schilderwerk (waarop hij zich na de release van zijn debuut heeft
geconcentreerd). Ask The Unicorn is in de betere geschiedenisboeken over
de popmuziek uit de jaren 60 opgenomen als een psychedelisch en folky
hoogstandje, waarop Askew zich begeleid op een uniek instrument dat de
beste eigenschappen van de luit en de ukelele combineert (voor de
liefhebber: het betreft de tiple, een instrument dat met name in
Colombia erg populair schijnt te zijn). Ik heb de plaat inmiddels
beluisterd en het is inderdaad een bijzondere plaat, maar persoonlijk
word ik veel dieper geraakt door het eerder dit jaar verschenen For The
World. Ed Askew maakt de afgelopen tien jaar weer met enige regelmaat
muziek, maar dit leverde tot dusver nog geen meesterwerken op. For The
World is dat wat mij betreft wel. Direct bij beluistering van de
openingstrack was ik diep onder de indruk van de nieuwe plaat van Ed
Askew. Opener Radio Rose begint met een opvallend piano intro, waar na
verloop van tijd een mondharmonica bij komt. Je voelt eigenlijk direct
dat er iets bijzonders gaat gebeuren en dat gebeurt wanneer Ed Askew
begint te zingen. Een bijzondere stem, een bijzondere instrumentatie en
een song die je snoeihard bij de strot grijpt. Radio Rose is voor mij
ook meteen het hoogtepunt van For The World, maar de rest van de plaat
is nauwelijks minder. Bijgestaan door onder andere de briljante gitarist
Marc Ribot en singer-songwriter Sharon van Etten, laat Ed Askew horen
dat zijn inmiddels 45 jaar oude klassieker geen toevalstreffer was. For
The World vertrouwt minder op het bijzondere snareninstrument dat Ed
Askew een aantal decennia geleden op de kaart zette en geeft de hoofdrol
aan de piano. Ook deze klinkt echter niet als de gemiddelde piano en
laat een bijzonder ruimtelijk geluid horen. Het geeft de muziek van Ed
Askew een heel bijzonder geluid, waarna zijn emotievolle en doorleefde
stem het karwei afmaakt. Ed Askew is inmiddels de 70 ruim gepasseerd,
maar maakt op For The World een buitengewoon geïnspireerde indruk. Hij
schrijft songs die weten te ontroeren en slaagt er in om deze totaal
anders te laten klinken dan we in het singer-songwriter genre gewend
zijn. In eerste instantie overheersen verbazing en verwondering, maar
ook wanneer je gewend bent aan de bijzondere muziek van Ed Askew blijft
de impact van For The World buitengewoon groot. Ik heb dit jaar heel
veel bijzondere singer-songwriter platen gehoord, maar er is er niet één
die lijkt op deze fascinerende comeback van Ed Askew. For The World
schreeuwt om erkenning van deze bijzondere muzikant en doet bovendien
hopen op veel meer platen van Ed Askew. For The World is in de
tussentijd een plaat om te koesteren en om uiteindelijk intens van te
houden.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Roadio Rose' luisteren.
No comments:
Post a Comment