Lilly Hiatt deed een
paar jaar geleden al eens wat achtergrondvocalen op een plaat van haar
vader John (ze was in ieder geval te horen op Same Old Man uit 2008) en
staat naar verluid ook regelmatig met haar vader op het podium, maar ik
hoorde haar voor het eerst op de prima plaat van Ronnie Fauss (I Am The
Man You Know I’m Not; eerder dit jaar besproken op deze blog en nog
altijd een aanrader voor iedere liefhebber van rootsmuziek), waarop
Lilly schitterde in een fraaie cover van Gram Parsons’ Sin City (en
stiekem Emmylou Harris naar de kroon stak). Samen met haar band The
Dropped Ponies debuteerde Lilly Hiatt eind vorig jaar met Let Down, maar
deze plaat heeft tot dusver helaas nauwelijks aandacht gekregen. Het is
het trieste lot dat veel kinderen van beroemde muzikanten lijkt te
treffen, maar gelukkig mag het debuut van Lilly Hiatt nu in de
herkansing. Op Let Down treedt Lilly Hiatt nadrukkelijk in de voetsporen
van haar vader John. Ze doet dit met een af en toe lekker uit de bocht
gierende band en een repertoire waarin zowel meer ingetogen als
behoorlijk stevige alt-country een plekje heeft gevonden. Let Down is
voorzien van een warm en gloedvol geluid (de fraaie productie van Doug
Lancio, die overigens ook prima gitaar speelt, verdient een pluim),
waarin met name het gitaarwerk van Beth Finney meerdere malen
nadrukkelijk de aandacht opeist. Het is een geluid waarin de mooie stem
van Lilly Hiatt goed tot zijn recht komt. Lilly overtuigt in vocaal
opzicht minstens evenveel of misschien zelfs wel meer dan haar vader,
maar moet het met haar songs nog afleggen tegen die van de oude meester.
Voor iemand van net twintig schrijft Lilly Hiatt echter prima songs.
Met name de wat stevigere en soms bijna bluesy songs op de plaat
overtuigen vrij makkelijk (zeker wanneer Beth Finney met gitaarwerk van
Neil Young’s Crazy Horse achtige proporties op de proppen komt), maar
ook wanneer Lilly Hiatt kiest voor wat meer ingetogen en ook wat meer
traditionele country blijft het eindoordeel vrij makkelijk positief.
Lilly Hiatt zoekt op Let Down nog nadrukkelijk naar een eigen geluid,
wat een opvallend veelzijdige plaat oplevert. Het is ondanks de hoorbare
zoektocht een plaat die zich kan meten met die van vergelijkbare
vrouwelijke singer-songwriters in het rootssegment, die er met Lilly
Hiatt, zeker in vocaal opzicht, een serieuze concurrent bij hebben
gekregen. Vader John had een paar jaar nodig om zijn eerste goede plaat
af te leveren en timmert inmiddels al ruim 40 jaar aan de weg. De
openingszet van Lilly is aanzienlijk sterker, wat de conclusie
rechtvaardigt dat we van deze dame nog heel veel gaan horen. Het begint
allemaal bij Let Down; een plaat die echt veel te goed is om te laten
liggen.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'On the record'.
No comments:
Post a Comment