maandag 11 maart 2024

The Pendulum Swing. Katherine Priddy

De Britse singer-songwriter Katherine Priddy leverde met haar debuutalbum The Eternal Rocks Beneath een van de mooiste (folk)albums van 2021 af en herhaalt dat kunstje met het misschien nog wel indrukwekkendere The Pendulum Swing.

Katherine Priddy’s debuutalbum The Eternal Rocks Beneath werd bijna drie jaar geleden terecht overladen met superlatieven. De Britse folkmuzikante gaf immers op subtiele wijze een eigen draai aan de traditionele Britse folk en betoverde met een stem die niet onder deed voor de mooiste stemmen in het genre. Ook op haar tweede album The Pendulum Swing maakt de Britse muzikante onmiddellijk een onuitwisbare indruk met haar prachtige stem, maar ze verrast ook met een wat voller geluid, dat nog net wat meer dan op haar debuutalbum de grenzen van de traditionele Britse folk opzoekt. “A rich, thoughtful creation” noemt The Guardian het en dat is het.

Het gaat te ver om te zeggen dat ik niet zo heel veel heb met de wat traditionelere Britse folk, want er zijn absoluut albums in het genre die me zeer dierbaar zijn, maar het is zeker niet mijn favoriete genre, waardoor ik nieuwe albums in het genre vaak laat liggen. Er zijn echter uitzonderingen en het in 2021 verschenen The Eternal Rocks Beneath van Katherine Priddy was zo’n uitzondering. Het debuutalbum van de Britse muzikante maakte direct bij de eerste keer horen een onuitwisbare indruk en schopte het uiteindelijk tot de top 10 van mijn jaarlijstje over 2021.

Nu liet Katherine Priddy zich op haar debuutalbum weliswaar stevig beïnvloeden door de traditionele Britse folk, maar ze zocht ook zeker de grenzen van het genre op, zij het op subtiele wijze. The Eternal Rocks Beneath was in alle opzichten een mooi en indrukwekkend album, maar het was vooral de stem van Katherine Priddy die er uit sprong. De Britse muzikante, die terecht werd bejubeld door de folk minnende muziekpers, herinnerde met haar stem aan de groten uit de Britse folk en betoverde een album lang met haar zang.

Deze week keert Katherine Priddy terug met haar tweede album en daar zit door het succes van The Eternal Rocks Beneath wel wat druk op. Katherine Priddy laat op The Pendulum Swing horen dat ze goed om kan gaan met deze druk. Het tweede album van de muzikante uit Birmingham gaat op zich verder waar haar debuutalbum bijna drie jaar geleden ophield, maar meer van hetzelfde is The Pendulum Swing niet.

Ook op haar tweede album maakt Katherine Priddy geen geheim van haar liefde voor de traditionele Britse folk en ook dit keer imponeert de Britse muzikante met haar stem, die absoluut behoort tot de mooiste (folk)stemmen van het moment. Ook voor The Pendulum Swing deed de Britse muzikante een beroep op producer Simon Weever, maar hij heeft het tweede album van Katherine Priddy voorzien van een wat voller geluid.

Op haar debuutalbum beperkte Katherine Priddy zich zeker niet tot de akoestische folk, maar The Pendulum Spring is nog veel rijker ingekleurd met akoestische en elektrische gitaren, synths en strijkers en blazers. The Pendulum Swing klinkt voller dan het debuutalbum, maar de instrumentatie staat nog altijd in dienst van de prachtige stem van Katherine Priddy, die me direct bij de eerste vocale noten van haar nieuwe album te pakken had. Het is een stem die ook zonder muzikale begeleiding waarschijnlijk makkelijk overeind blijft, maar die het ook opvallend goed doet in de fraai ingekleurde klanken op The Pendulum Swing.

Vergeleken met haar debuutalbum doet Katherine Priddy op album nummer twee alles nog net wat beter dan op haar debuutalbum, maar de meeste progressie hoor ik in haar songs, die een stuk veelzijdiger zijn dan op haar debuutalbum en die stuk voor stuk diepe indruk maken dankzij de gelaagdheid en veelzijdigheid. Die indruk maakt Katherine Priddy overigens ook weer met haar geletterde teksten, die deels zeer persoonlijk van aard zijn.

Het tweede album van Katherine Priddy blijft de Britse folk grotendeels deels trouw, maar zoekt nog iets nadrukkelijker de grenzen van het genre op, zonder al te zeer te verdwalen overigens en met een vleugje country en een snufje Ennio Morricone als uitersten. Voor folkpuristen kleurt Katherine Priddy misschien net wat te vaak buiten de lijntjes, maar ik vind The Pendulum Swing een fantastisch album, dat uiteindelijk haar zo indrukwekkende debuutalbum wel eens kan gaan overtreffen.

Erwin Zijleman


Je kunt The Pendulum Swing hier luisteren en bestellen:

https://katherinepriddy.bandcamp.com/album/the-pendulum-swing

Geen opmerkingen:

Een reactie posten