zaterdag 2 maart 2024

Strange Discipline. Nation of Language

Er verschenen in 2023 flink wat synthpop albums, maar Strange Disciple van het Amerikaanse drietal Nation Of Language springt er voor mij uit vanwege het aangename retro geluid uit de jaren 80 en vooral de prima songs.

Strange Disciple, het derde album van de uit Brooklyn afkomstige band Nation Of Language, kwam ik tegen in meerdere jaarlijstjes. Ik begrijp inmiddels waarom, want betere vintage synthpop werd er in 2023 niet gemaakt. Luister naar Strange Disciple en je bent terug in de jaren 80, met het beste werk van Orchestral Manoeuvres In The Dark als ijkpunt. Nation Of Language is gek op kille elektronische klanken met zowel invloeden van Kraftwerk als uit de 80s synthpop en postpunk, maar de songs van de band klinken op een of andere manier ook warm. Het zijn uitstekende songs, waarmee het drietal uit New York zich makkelijk weet te onderscheiden van de concurrentie.

Ik luister niet heel veel naar synthpop, maar de synthpop albums die ik het afgelopen jaar wel heb beluisterd vielen me vrijwel zonder uitzondering wat tegen, ook als ze afkomstig waren van oude helden uit het genre. Grote uitzondering is Memento Mori van Depeche Mode, al vind ik dat persoonlijk veel meer dan een synthpop album.

Wanneer ik kijk naar de jaarlijstjes lijkt het er op dat ik het beste echte synthpop album van het jaar heb gemist, want ik heb afgelopen herfst niet geluisterd naar Strange Disciple van Nation Of Language. Het is het derde album van het drietal uit Brooklyn, New York, maar mijn eerste kennismaking met de muziek van Nation Of Language.

Het is muziek die het etiket synthpop absoluut verdiend, want wanneer Strange Disciple uit de speakers komt ben je direct terug in de eerste helft van de jaren 80. Nation Of Language maakt op haar derde album geen geheim van haar bewondering voor de muziek die aan het begin van de jaren 80 werd gemaakt door onder andere Depeche Mode, Human League, Yazoo, New Order en vooral Orchestral Manoeuvres In The Dark.

Het is de laatste band die Nation Of Language voorman Ian Devaney inspireerde tot een bestaan als muzikant en hij is zijn jeugdhelden absoluut trouw gebleven. Strange Disciple klinkt zelfs meer als O.M.D. dan het recent verschenen nieuwe album van het Britse duo, dat ik een stuk minder vind dan het album van het Amerikaanse drietal.

Net als O.M.D. in haar beginjaren laat Nation Of Language zich op Strange Disciple stevig beïnvloeden door het pionierswerk van Kraftwerk uit de jaren 70, maar verwerkt het de wat kille elektronische klanken in warmbloedige popsongs. Alles op het album doet denken aan de synthpop uit de jaren 80, want zowel de batterij synths als de zang hebben een aangenaam vintage 80s karakter. Het is synthpop van het donkere en onderkoelde soort, met hier en daar een vleugje postpunk, maar dat vind ik persoonlijk de meest interessante en aangename synthpop variant.

Ian Devaney, Alex MacKay en Aidan Noell vertrouwen op het derde album van Nation Of Language vrijwel volledig op een batterij synths, maar hier en daar werd wel een echte ritmesectie toegevoegd. Het synthesizer geluid van het drietal uit New York klinkt heerlijk vintage, maar is wel een stuk gevarieerder dan op het gemiddelde synthpop album, waardoor ik de songs op Strange Disciple zeker niet eenvormig vind.

Het is een fraai klinkend album dat mijn aandacht in ieder geval makkelijk weet vast te houden, wat bij synthpop albums wel eens anders is. Het heeft deels te maken met het nostalgische jaren 80 tintje, dat goed is voor veel mooie herinneringen, maar Nation Of Language maakt misschien nog wel meer indruk met haar songs. Het zijn met name die songs die me tegen vielen op veel synthpop albums uit 2023, maar de songs van de band uit Brooklyn zijn verrassend sterk.

Nation Of Language is niet vies van lekker in het gehoor liggende popsongs, maar verstopt ook altijd wel wat muzikaal avontuur in de tracks op Strange Disciple. Het derde album van de band uit New York had ook best in de jaren 80 gemaakt kunnen worden en was dan absoluut uitgegroeid tot een van mijn favoriete albums van het decennium. Mijn muzieksmaak is sindsdien wel flink veranderd, maar Strange Disciple gaat er bij mij echt in als koek

 Erwin Zijleman


Je kunt Strange Discipline hier luisteren en bestellen:

https://nationoflanguage.bandcamp.com/album/strange-disciple

Geen opmerkingen:

Een reactie posten