woensdag 6 december 2023

Trump Yn Makkum. It Dockumer Lokaeltsje

Terug van vakantie uit het Verre Oosten lag tussen de post een pakketje met daarin een prachtige cd uitgave, als een delfsblauw tegeltje. Wist ik veel dat er ook klassieke makkumer aardenwerken tegeltjes betaan?! Excuus voor deze verkeerde gedachte.

De titel van de cd was ook al zo mysterieus. Trump yn Makkum? WTF?!, dacht ik. Nu blijkt dat de man ooit een schip besteld heeft ter plaatse. Dit feit wordt nu gevierd met "een musical", van één nummer en de cd titel. Luister en huiver, zou ik zeggen.

It Dockumer Lokaeltsje was voor mij een naam die ik wel eens ergens was tegengekomen, maar niet meer dan dat. Op basis van de naam, stelde ik mij Friese volksmuziek voor of iets in de trant van Skik (Drents). Niet de compromisloze anorchopunk die mij vanaf het schijfje om de oren schalt. Het trio bestaat af en aan bijna 40 jaar. Maar het langst achter elkaar sinds 2014. Als mijn informatie, Wikipedia, klopt, dan is Trump Yn Makkum de derde plaat sinds de heroprichting. De leden zijn nog immer dezelfde, Systse J. van Essen (gitaar), Fritz de Jong (drums), Peter Sijbenga (zang en bas).

Wie niets vermoedend naar Trump Yn Makkum luistert, kan de schrik geregeld om het hart slaan. Voor hen die doorzetten valt er genoeg te genieten. Mijn referentiekader is Krang, de voormalige band van cabaretier André Manuel. Met af en toe een afslag naar een zeer simplistisch vorm van punk. Maar net zo goed klinkt er opeens een sterke melodie, zo maar vanuit het niets, zoals in 'It Frije Wurd Stjonkt Ut 'e Bek'.

De muziek van It Dockumer Lokaeltsje is derhalve enorm gevarieerd en stuitert alle kanten op. Het matcht behoorlijk goed met heel veel moderne bands uit met name de Randstad. Noten en akkoorden die schuren en toch passen, zijn de basis van alles wat hier gebeurt. Waar It Dockumer Lokaeltsje zich minder zorgen over maakt, is of er een herkenbaar liedje overeind blijft. Als dat lukt, lijkt dat mooi meegenomen, maar geen voorwaarde bij het muziek maken.

Tegelijkertijd is het ook duidelijk dat het hard werken is om dit allemaal te laten kloppen. Hoor de overgang in 'Mieke Het Un Droan Kocht' maar. Alles klopt hier, hoe het nummer ook lijkt te ontsporen. In 'Boeren Jan' geldt het misschien nog wel meer. Tramhaus kan zo een nummer opnemen met It Dockumer Lokaeltsje. Zoiets als De Kift met Rats on Rafts ooit.

Trump Yn Makkum kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel binnen. Van schrik schoof ik snel door naar verbazing en vervolgens naar waardering. It Dockumer Lokaeltsje presenteert een zeer sterke plaat met veel referenties naar wat er in hun jeugdigere jaren gebeurde, terwijl het op een radikale manier aansluit bij wat op dit moment onder gitaarjeugd heel populair is. Knap gedaan dus.

Wout de Natris


Je kunt Trump Yn Makkum hier luisteren en bestellen:

https://itdockumerlokaeltsje.bandcamp.com/album/trump-yn-makkum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten