zaterdag 2 december 2023

The Coin That Broke The Fountain Floor. Clementine Valentine

Popmuziek uit Nieuw-Zeeland voegt vaak iets toe aan de popmuziek uit onze eigen omgeving en dit gaat ook weer op voor het sprookjesachtige The Coin That Broke The Fountain Floor van Clementine Valentine.

De Nieuw-Zeelandse zussen Clementine en Valentine Nixon brachten onlangs hun eerste album als Clementine Valentine uit. Het is een album waar ik, vooral vanwege de zang, aan moest wennen, maar bij herhaalde beluistering viel er steeds meer op zijn plek. The Coin That Broke The Fountain Floor is mooi of zelfs sprookjesachtig ingekleurd, maar ondanks het wat zweverige karakter van de muziek zijn de popsongs van het Nieuw-Zeelandse tweetal vooral toegankelijk. De zang vond ik in eerste instantie minder mooi, maar na enige gewenning heb ik niet zoveel aan te merken op de stemmen van de Nieuw-Zeelandse zussen, die een interessant album hebben afgeleverd.

Bij het volgen van de recente ontwikkelingen binnen de Nieuw-Zeelandse popmuziek kwam ik onlangs The Coin That Broke The Fountain Floor van Clementine Valentine tegen. Het is een album dat me bij eerste beluistering zowel aantrok als afstootte en dat bleef het album allebei lange tijd doen.

Clementine Valentine is een duo dat bestaat uit de zussen Clementine en Valentine Nixon, die in het verleden muziek maakten onder de naam Purple Pilgrims. Ik was bij eerste beluistering onder de indruk van het geluid en van de songs van het Nieuw-Zeelandse duo. The Coin That Broke The Fountain Floor is voorzien van een aangenaam zweverig geluid, dat over het algemeen breed uitwaait. Clementine Valentine combineert dit ruimtelijke en wat zweverige geluid met behoorlijk toegankelijke popsongs met een kop en een staart, waardoor het album in muzikaal opzicht nooit te ver wegdrijft.

Zoals gezegd was ik in eerste instantie niet 100% enthousiast over het album, want zeker bij de eerste beluisteringen van The Coin That Broke The Fountain Floor had ik wat moeite met zang. Deze is hier en daar nogal zwaar aangezet en klinkt bovendien wat plechtig, wat me in eerste instantie wat tegen stond. Het is een kwestie van wennen, want inmiddels bevalt de zang op het album me wel en hoor ik hier en daar een vleugje Kate Bush, die ook beschikt over een stem waar ik in eerste instantie flink aan moest wennen.

Clementine en Valentine Nixon wonen in een nogal afgelegen deel van Nieuw-Zeeland op het schiereiland Coromandel, dat naar eigen zeggen vooral wordt bevolkt door honingbijen. De afgelegen thuisbasis van de zussen Nixon heeft zeker invloed op hun muziek, want The Coin That Broke The Fountain Floor is geen album van de grote stad. Clementine Valentine maakt muziek die hier en daar herinnert aan die van de Scandinavische ijsprinsessen, al klinken de songs van het Nieuw-Zeelandse tweetal wat minder donker en onderkoeld.

Ik heb niet heel veel informatie over de muzikanten op het album, maar ze tekenen voor een sfeervol geluid. Het is een geluid dat deels elektronisch en deels organisch klinkt, dat hier en daar extra is versierd met strijkers en dat zich heeft laten beïnvloeden door meerdere genres. Hier en daar hoor ik een vleugje Amerikaanse rootsmuziek in de songs op The Coin That Broke The Fountain Floor, maar het album verwerkt ook absoluut invloeden uit de New Age, die zorgen voor de wat zweverige sfeer.

In plaats van zweverig kan ik misschien beter het woord sprookjesachtig gebruiken, want de songs van Clementine Valentine waaien breed uit, maar klinken ook aards. De bijzonder mooie klanken worden gecombineerd met karakteristieke zang, die me misschien niet direct wist te overtuigen, maar die inmiddels zeker bijdraagt aan de schoonheid van het album.

Hoewel de wereld in muzikaal opzicht vergeleken met een aantal decennia een stuk kleiner is geworden (albums uit Nieuw-Zeeland wisten Nederland in het verre verleden maar zelden te bereiken) is het goed om te horen dat er aan de andere kant van de wereld muziek wordt gemaakt die net wat anders klinkt dan de popmuziek uit Europa en de Verenigde Staten, wat het interessant maakt om de Nieuw-Zeelandse (en de Australische) popmuziek te volgen. The Coin That Broke The Fountain Floor van Clementine Valentine is in het aanbod van het moment zeker een aanrader.

Erwin Zijleman


Je kunt The Coin That Broke The Fountain Floor hier luisteren en bestellen:

https://clementinevalentine.bandcamp.com/album/the-coin-that-broke-the-fountain-floor

Geen opmerkingen:

Een reactie posten