Vorig verscheen This Sweet Old World van Lucinda Williams. Ik
ging er van uit dat het hier een reissue betrof van haar (bijna)
gelijknamige plaat uit 1992, maar This Sweet Old World is toch veel meer
dan dat.
Sweet
Old World verscheen in 1992, was de vierde plaat van Lucinda Williams
en de voorganger van het pas in 1998 verschenen Car Wheels On A Gravel
Road, waarmee Lucinda Williams definitief doorbrak naar een breed
publiek.
Door
de hoge kwaliteit van Car Wheels On A Gravel Road en de platen die
volgden werd Lucinda Williams gekroond tot de koningin van de
alt-country en de Americana en de destijds verkregen kroon draagt ze nog
steeds met verve.
Op
deze BLOG was Lucinda Williams helaas nog niet zo vaak te zien. Dat
heeft niets te maken met de hoge kwaliteit van haar platen, maar alles
met haar besluit om haar recente muziek over het algemeen niet
beschikbaar te maken via de streaming media diensten. Een recensie
zonder bijbehorend geluid is voor mij als een belegd broodje zonder
beleg en daarom laat ik de platen van Lucinda Williams over het
algemeen, maar wel met pijn in mijn hart, liggen.
This
Sweet Old World staat tot mijn verrassing wel gewoon op Spotify, net
als het origineel uit 1992. De nieuwe versie van Sweet Old World is
zoals gezegd geen reissue, maar een volledig opnieuw opgenomen plaat. De
songs zijn bekend, de rest is nieuw.
Om
de platen goed te kunnen vergelijken heb ik eerst het origineel eens
beluisterd. Ook ik ontdekte Lucinda Williams pas met Car Wheels On A
Gravel Road, dus Sweet Old World uit 1992 was nieuw voor mij. De plaat
is voorzien van een wat gedateerd aandoend en erg geproduceerd klinkend
geluid, dat aansluit bij andere producties uit het betreffende
decennium. Ook in vocaal opzicht maakt de plaat uit 1992 niet zoveel
indruk als ik van Lucinda Williams gewend ben. Het klinkt allemaal nogal
vlak en mist de doorleving die van Car Wheels On A Gravel Road en zijn
opvolgers zeer indrukwekkende platen maakte.
Op
de songs is echter niets aan te merken en deze krijgen op This Sweet
Old World een nieuwe kans. De nieuwe versie van de al weer 25 jaar oude
plaat laat goed horen wat een wat opwindendere instrumentatie en een wat
trefzekerdere productie kunnen doen voor een plaat.
Voor
de nieuwe plaat heeft Lucinda Williams een aantal geweldige muzikanten
om zich heen verzameld en deze leggen het rauwe en broeierige Americana
geluid neer waarin haar stem zo goed gedijt. Ook de productie van de
plaat is prachtig en een wereld van verschil met de weinig aansprekende
productie uit 1992. In
de instrumentatie is er een glansrol voor gitarist Stuart Mathis, die
alle ruimte krijgt om te soleren, maar ook de subtiele basis die door de
andere muzikanten wordt neergelegd is van hoog niveau en uiteraard is
er ook een belangrijke rol voor de onmisbare Greg Leisz en zijn pedal
steel.
Waar
Lucinda Williams op Sweet Old World uit 1992 in vocaal opzicht nog niet
heel veel indruk maakte, schittert ze op This Sweet Old World. Het
rauwe randje op haar stembanden is sinds Car Wheels On A Gravel Road
alleen maar mooier geworden en dwingt continu respect af. In de nieuwe
versies van de songs hoor je de koningin van de alt-country en de
Americana aan het werk en wordt op indrukwekkende wijze duidelijk dat
van troonsafstand voorlopig nog geen sprake hoeft te zijn.
Het
opnieuw opnemen van platen uit een ver verleden levert vrijwel altijd
zeperds op (mede omdat de meeste muzikanten hun meesterwerk opnieuw
opnemen), maar dat het ook anders kan is te horen op This Sweet Old
World van Lucinda Williams, dat zich moeiteloos schaart onder de beste
rootsplaten van het moment.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment