Peter
Holsapple heeft zijn sporen in de popmuziek inmiddels ruimschoots
verdiend. De Amerikaanse muzikant, die opgroeide in de muziekscene van
Winston-Salem, North Carolina, speelde in de jaren 70 in een aantal
bands, maar trok pas serieus de aandacht toen hij in 1978 opdook in de
band The dB’s.
De
band uit New York, met ook Chris Stamey in de gelederen, leverde in
1981 met Stands For Decibels een geweldig debuut af. Het is een debuut
dat inmiddels terecht is uitgegroeid tot een klassieker, maar in de
vroege jaren 80 trok de muziek van The dB’s helaas niet de aandacht die
de band verdiende.
Na
een aantal door de critici goed ontvangen, maar in commercieel opzicht
teleurstellende platen, viel het doek voor de band, die met een beetje
meer geluk was uitgegroeid tot een hele grote en invloedrijke band.
Peter Holsapple speelde sindsdien onder andere bij R.E.M., The Bangles
en Hootie & The Blowfish, maakte twee uitstekende platen met Chris
Stamey, formeerde de gelegenheidsband The Continental Drifters (ook goed
voor drie prima platen) en dook ook nog een keer op met The dB’s (wat
vooral een zeer geslaagde tour opleverde).
Voor
een muzikant die al zo lang meedraait in de muziek zou je ook een
respectabel aantal soloplaten verwachten, maar tot voor kort maakte
Peter Holsapple er slechts één (en het uit 1997 stammende debuut is een
behoorlijk obscure plaat). Ik weet niet wat Peter Holsapple de afgelopen
jaren heeft gedaan, maar uit het niets is er een nieuwe soloplaat van
de Amerikaan verschenen. En wat is het een goede en lekkere soloplaat
geworden.
Peter
Holsapple hoeft niets meer te bewijzen en heeft waarschijnlijk ook niet
meer de ambitie om wereldberoemd te worden Hij kan dus de muziek maken
die hij wil maken en dat is op Game Day wat rauwere muziek dan ik van de
Amerikaan gewend ben. Game Day is een plaat zonder pretenties en zonder
poespas. Samen met een aantal bevriende muzikanten maakt Peter
Holsapple muziek en het is muziek die zich heeft laten inspireren door
alles waar de Amerikaanse muzikant de afgelopen decennia mee in
aanraking kwam, met flink wat stappen richting de jaren 60.
Peter
Holsapple was in het verleden goed voor memorabele popliedjes en ook op
Game Day komen er flink wat uit de hoge hoed. Het zijn zoals gezegd
popliedjes die alle kanten op springen. In een aantal songs grijpt Peter
Holsapple terug op de power pop van The dB’s, maar de Amerikaan kan ook
uit de voeten met rauwe rock, met bluesy songs of met songs die in het
brede hokje van de Americana passen.
Alles
knalt met veel energie uit de speakers en het plezier spat ervan af.
Direct bij eerste beluistering klinkt het bijzonder lekker, maar hoe
vaker je de songs op Game Day hoort hoe leuker en hoe onweerstaanbaarder
de soloplaat van Peter Holsapple wordt en uiteindelijk schaart de plaat
zich makkelijk onder de leukere gitaarplaten van het moment. De naam
Peter Holsapple was voor mij tot voor kort een naam uit een ver (The
dB’s) of net wat minder ver (The Continental Drifters, Stamey/Holsapple)
verleden, maar dankzij Game Day doet de Amerikaan weer mee met de
smaakmakers van het moment.
Erwin Zijleman
You can order Game Day here:
https://omnivorerecordings.com/shop/peter-holsapple-game-day/
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment