Mikaela
Davis begon op jonge leeftijd met het bespelen van de harp, maar
combineerde haar liefde voor dit instrument en de klassieke muziek met
het schrijven van haar eigen songs.
Op YouTube
zijn een aantal filmpjes te vinden waarop de jonge singer-songwriter uit
Rochester, New York, met haar harp songs van onder andere Elliott Smith
vertolkt (absoluut een aanrader trouwens), maar op haar debuut speelt
het instrument in eerste instantie geen rol van betekenis.
De
openingstrack van Delivery laat een broeierig geluid horen waarin de
gitaren soms stevig en gruizig zijn en de klanken van de piano opvallend
zwaar zijn aangezet. Het is een openingstrack die naar meer smaakt, al
is het maar omdat Mikaela Davis is voorzien van een bijzonder en wat mij
betreft aangenaam stemgeluid.
Mikaela
Davis smeedt op haar debuut op verrassende wijze meerdere invloeden aan
elkaar en schakelt soepel tussen folk, pop, rock en funk. Ook wanneer in
de derde track de harp voor het eerst dominant opduikt, weet de
Amerikaanse singer-songwriter haar bijzondere geluid te behouden door de
serene klanken van de harp af te wisselen met gruizige gitaren.
Op Delivery
werkt de jonge singer-songwriter met de ritmesectie van haar eigen band
en wordt ze in twee tracks bijgestaan door The Staves, die zorgen voor
fraaie harmonieƫn. Het levert een bijzonder klinkend geluid op, dat op
subtiele wijze laveert tussen de sound van de jaren 70 en de eigentijdse
popmuziek. Het is een geluid dat haar eigenzinnigheid voor een deel
ontleend aan de niet heel erg gangbare harp, die gelukkig niet al te
zoetsappig klinkt, maar ook de bijzondere productie draagt nadrukkelijk
bij aan het fraaie eindresultaat.
Je hoort
onmiddellijk dat er een producer van naam en faam heeft plaatsgenomen
achter de knoppen en dit blijkt de onder andere van St. Vincent, Angel
Olsen en David Byrne bekende John Congleton. De Amerikaanse topproducer
heeft het debuut van Mikaela Davis voorzien van een geluid waarin ze
alle kanten op kan.
Een aantal
tracks op de plaat passen met enige fantasie in het hokje rootsmuziek,
maar ook de hokjes pop en rock moeten voor het debuut van Mikaele Davis
worden geopend. Ik kan me voorstellen dat haar meisjesachtige stem
gemengde reacties zal oproepen, maar persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd
van de vocalen op Delivery. Het zijn vocalen die aan kracht winnen
wanneer je de plaat vaker hoort en die het debuut van Mikaela Davis, net
als het instrumentarium op de plaat en de productie van de plaat,
voorzien van meerdere kleuren.
Het valt
niet mee om de muziek van Mikaela Davis te vergelijken met de muziek van
anderen (ik hoor misschien nog wel het meest van Til Tuesday; de eerste
band van Aimee Mann en hiernaast wat van Natalie Prass) en het is nog
lastiger om de muziek van de Amerikaanse singer-songwriter in een hokje
te duwen, maar ook dit draagt alleen maar bij aan de charme van dit
debuut.
Een plaat
midden in de zomer uitbrengen is vanuit strategisch oogpunt
waarschijnlijk niet heel handig, maar het debuut van Mikaela Davis
verdient het absoluut om te worden opgepikt. Mijn heeft ze in ieder
geval te pakken.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment