Record
Store Day laat ik normaal gesproken aan mij voorbij gaan (vanwege een
afkeer van gecreëerde schaarste en hysterie), maar dit jaar was ik in
Split en kwam ik bij toeval langs een piepklein platenzaakje in de oude
stad. Ik vroeg uit nieuwsgierigheid naar de Record Store Day releases en
die bleken in een nog dichtgeplakte doos te zitten. Een hele makkelijke
manier om een paar mooie platen op de kop te tikken (en nog voor een
relatief lage prijs ook).
De
mooiste van het stel was zonder enige twijfel Welcome To The Blackout
van David Bowie en deze plaat is nu dan ook op cd en via de streaming
media diensten verkrijgbaar.
In
de tweede helft van de jaren 70 had David Bowie zijn creatieve piek
bereikt en ook op het podium verkeerde hij in topvorm. De Isolar tour
uit 1976 en de Isolar II tour uit 1978 behoren tot de beste
concertreeksen van de Britse muzikant (al had de Serious Moonlight Tour
ook zijn charme), die op dat moment vanuit Berlijn opereerde.
De
Isolar II tour werd vastgelegd op Stage, dat destijds niet heel goed
werd ontvangen, maar omdat het een van de eerste (serieuze) platen was
die ik kocht, ik het voor mij nog altijd een hele bijzondere plaat.
Vorig jaar verscheen Live Nassau Coliseum '76, waarop de eerste Isolar
tour is vastgelegd en nu is er dan Welcome To The Blackout, dat opnamen
bevat die tijdens de Isolar II tour in London werden gemaakt.
Tijdens
de Isolar II tour speelde Bowie met een wat grotere band dan tijdens de
eerste Isolar tour en was er een glansrol weggelegd voor gitarist
Adrian Belew, waardoor ik Stage nog altijd prefereer boven Live Nassau
Coliseum '76. Stage krijgt nu echter zeer serieuze concurrentie van
Welcome To The Blackout.
Natuurlijk
overlapt de plaat flink met Stage, want de setlist van Bowie was
tijdens de Isolar II tour redelijk constant. Dit betekent dat de nadruk
ligt op Station To Station, Low en Heroes, maar dat halverwege het
concert ook een groot deel van The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And
The Spiders From Mars voorbij komt.
Opvallend
genoeg klinkt Welcome To The Blackout veel beter dan Stage, dat wat dof
klinkt, en Bowie lijkt ook in net wat betere vorm tijdens de concerten
die hij gaf in de stad waarin hij werd geboren. Vergeleken met Stage
worden vrijwel alle songs wat rauwer en energieker gespeeld, zonder dat
dit ten koste gaat van de mystiek die over de Isolar tours hing.
Bowie
liet naar verluidt alle concerten van de Isolar II tour opnemen door
producer Tony Visconti en dat verklaart waarom Welcome To The Blackout
fantastisch klinkt. In de jaren 70 was het nog gangbaar om het publiek
naar de voorgrond te mixen, zoals op Stage ook te horen is, maar Welcome
To The Blackout klinkt fraai en lijkt direct uit de PA te komen.
De
veelkleurige toetsenpartijen van Roger Powell waaieren heerlijk uit en
natuurlijk zijn er de tegendraadse gitaarpartijen van Adrian Belew, die
het donkere karakter van de instrumentatie nog wat versterken. Ook de
rest van de band van Bowie bestaat uit geweldige muzikanten, waardoor de
Brit zich kan beperken tot zijn zang. De
Berlijnse periode van David Bowie was zeker niet de meest gezonde
periode uit zijn leven, maar de zang op Welcome To The Blackout klinkt
fantastisch en prachtig intens.
Vergeleken
met Stage bevat de in Londen opgenomen plaat nog een extra LP, waardoor
er een uur en drie kwartier kan worden genoten van Bowie tijdens zijn
Isolar II tour. Ik heb de plaat inmiddels een maand of twee in mijn
bezit en leg Welcome To The Blackout vaker op de draaitafel dan Live
Nassau Coliseum '76 of Stage, terwijl ook deze platen me heel dierbaar
zijn. De plaat laat horen hoe goed David Bowie in topvorm was, maar
maakt ook pijnlijk duidelijk welke leegte hij op 10 januari 2016 heeft
achter gelaten.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment