De
Britse singer-songwriter Olivia Chaney debuteerde ruim drie jaar geleden met het bijzonder mooie The Longest River.
De
plaat kon met name in Engeland rekenen op bijzonder positieve
recensies, waarbij de flinke hoeveelheid invloeden uit de traditionele
Britse folk uit de jaren 60 en 70 ongetwijfeld een rol zal hebben
gespeeld. Olivia
Chaney verwerkte op haar debuut echter net zo makkelijk invloeden uit
de Amerikaanse folk en zocht in een aantal songs ook nog het
experiment.
Ook
ik was zeer onder de indruk van het debuut van de in het Italiaanse
Florence geboren singer-songwriter en gaf The Longest River uiteindelijk
een plekje in mijn jaarlijstje over 2015. Vorig jaar dook Olivia Chaney
op met leden van The Decemberists, wat onder de naam Offa Rex ook een
plaat van jaarlijstjes kaliber opleverde (The Queen Of Hearts).
Inmiddels
is ook de tweede soloplaat van Olivia Chaney verschenen en ook dit is
weer een hele mooie plaat. Shelter is natuurlijk niet zo verrassend als
het debuut van Olivia Chaney, dat drie jaar geleden kwam als een
donderslag bij heldere hemel. Op Shelter borduurt Olivia Chaney
nadrukkelijk voort op haar debuut en maakt ze wederom indruk met uiterst
ingetogen songs, die zich vooral hebben laten inspireren door de Britse
en Amerikaanse folk uit de jaren 60 en 70.
Shelter
valt op door een uitermate sobere instrumentatie, waarin de akoestische
gitaar centraal staat en slechts incidenteel gezelschap krijgt van
andere instrumenten, waaronder wat strijkers en de piano van producer
Thomas Bartlett. De instrumentatie op Shelter is stemmig en sober, maar
uitermate doeltreffend. Alles draait op Shelter immers op de prachtige
stem van Olivia Chaney, die het prima redt zonder al te veel versiersels
en tierelantijntjes.
De
muziek van Olivia Chaney werd drie jaar geleden vaak vergeleken met die
van Sandy Denny en dat is een vergelijking die nog steeds op gaat, al
zijn de stemmen van de twee flink verschillend (ik hoor meer van Eva
Cassidy). Shelter doet hiernaast nadrukkelijk denken aan de platen van
Joni Mitchell, waardoor invloeden uit de Britse en Amerikaanse folk uit
de jaren 60 en 70 ook dit keer hand in hand gaan.
Olivia
Chaney zingt net zo ingetogen als de instrumentatie op de plaat, maar
als ze een enkele keer uithaalt hoor je ook dit keer een vleugje Kate
Bush, wat illustreert dat Olivia Chaney alle kanten op kan. Deze keer
kiest ze voor de kant van de intieme en sobere folk zonder al teveel
opsmuk en dat is iets dat Olivia Chaney uitstekend aan kan.
De
Britse singer-songwriter maakt muziek die lijkt weggelopen uit een ver
verleden, maar voorziet haar songs van flink wat hedendaagse emotie,
waardoor Shelter geen moment gedateerd klinkt. Shelter vond ik,
overigens net als het debuut van Olivia Chaney een paar jaar geleden,
bij eerste beluistering wat traditioneel en misschien zelfs gewoontjes,
maar als je eenmaal wordt gegrepen door de bijzondere muziek van Olivia
Chaney, groeit ook deze plaat snel tot grote hoogten.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment